Blog motoryzacyjny

Czytam sobie wątki na forach internetowych i widzę, że nastała moda na płukanki. Płukanka stała się lekiem na wszelkie dolegliwości silnika. Silnik nierówno pracuje? Wlej płukankę. Nie rozwija pełnej mocy? Wlej płukankę.

Czy wiecie czym jest płukanka, jak działa i jaki jest sens jej stosowania? Oczywiście w dyskusjach internetowych, jak zwykle, powstały dwa obozy. Jedni kochają płukanki, a inni ich nienawidzą. Mamy do czynienia z taką samą sytuacją jak z bazami olejowymi PAO i HC. Wojna! :)

Pozostałości po wymianach oleju. Oringi z filtrów i miedziane podkładki z korków spustowych.

Pozostałości po wymianach oleju. Oringi z filtrów i miedziane podkładki z korków spustowych.

CZY WARTO STOSOWAĆ PŁUKANKI DO SILNIKÓW?

Wszystko zależy od sytuacji i oczekiwań. Jeśli mamy stary silnik i chcemy usunąć z niego zanieczyszczenia to płukanką możemy zrobić sobie krzywdę. W silniku z dużym przebiegiem, często cofanym i po eksploatacji na różnego rodzaju olejach, może być odłożonych sporo zanieczyszczeń.

Jeśli użyjemy bardzo agresywnej płukanki, może ona doprowadzić do oderwania się niektórych brudów w formie stałej. Mogą one zatkać magistrale olejowe i filtr oleju. Oczywiście filtr po płukaniu wymieniamy i olej również. Niestety osady mogą być zmiękczone, a nowy olej nadal będzie je rozpuszczał. Dlatego po takim działaniu w starym silniku, trzeba monitorować stan oleju i w razie potrzeby wymienić go jeszcze raz. To jest sytuacja, w której użytkownicy często narzekają na olej niskiej jakości, który po wlaniu do silnika szybko zmienił się w czarną zupę. Niestety, brudy wstępnie rozpuszczone w ciągu piętnastominutowej operacji płukania silnika, w całości rozpuściły się podczas eksploatacji i mamy w silniku zupę.

Najlepszy środek czyszczący do silnika. Olej silnikowy.

Najlepszy środek czyszczący do silnika. Olej silnikowy.

Jeśli mamy auto, które ma mały przebieg to raczej nic złego się nie stanie, bo taki silnik na 99% eksploatowany był na oleju syntetycznym i raczej nie obrósł zanieczyszczeniami. Ilość osadów jest tak mała, że płukanka szybko sobie z nimi poradzi.

SKĄD WZIĘŁY SIĘ OSADY W SILNIKU?

W nowoczesnych silnikach, które pracują na najwyższej jakości olejach, przyczyną może być przedłużanie okresu między wymianami oleju lub eksploatacja w bardzo trudnych warunkach. Pytanie, czy w takim przypadku jest sens stosowania płukanki? Moim zdaniem lepszym rozwiązaniem będzie regularna wymiana oleju. Możemy też wymienić olej i przejechać na nim tylko połowę normalnego dystansu do wymiany. Może się okazać, że to wystarczy do przywrócenia czystości w naszym silniku.

Warto pamiętać o tym, że najwięcej zanieczyszczeń i osadów może powstawać pod koniec okresu przewidzianego na eksploatację oleju. Dlatego szybsza jego wymiana – nie dość, że nie pozwoli na odłożenie osadów – to jeszcze dodatki czyszczące zawarte w oleju zajmą się rozpuszczeniem ewentualnych zanieczyszczeń. Takie działanie będzie mniej agresywne i bezpieczniejsze dla silnika.

Bardzo ważna jest wymiana filtra. Filtr wymieniamy zawsze przy wymianie oleju.

Bardzo ważna jest wymiana filtra. Filtr wymieniamy zawsze przy wymianie oleju.

CZYM JEST PŁUKANKA DO SILNIKA?

Kiedyś wydawało mi się, że są to mieszaniny ługów, podobnych do tych dodawanych do oleju silnikowego. Wodorotlenek sodu, lub potasu. Okazuje się, że nie… Prawda jest dużo bardziej banalna. Jeśli przyjrzycie się kartom charakterystyki to najczęściej około 90% składu płukanki to… nafta. Oczywiście mocno upraszczam, ale można przyjąć takie uproszczenie.

Teraz pojawia się pytanie. To może kupić sobie butelkę nafty oświetleniowej i przed wymianą oleju wlać ją do silnika? Kiedyś tak się robiło. Silniki płukało się naftą. Niedawno dowiedziałem się też od kolegi, że płukał on silnik olejem napędowym.

Do dzisiaj nie wyciągnąłem od niego informacji jaki był efekt tego zabiegu, ale chyba silnik zniósł to dzielnie. Ja nikomu nie polecam stosowania takich patentów. Można było takie rzeczy wyczyniać z silnikami o prostej konstrukcji i niskich wymaganiach co do środków smarnych. W dzisiejszych czasach już sama płukanka jest dla mnie zbyt agresywnym działaniem.

Silnik benzynowy. Przebieg 10000km bardzo intensywnej eksploatacji.

Silnik benzynowy. Przebieg 10000km bardzo intensywnej eksploatacji.

Uważam, że dużo zdrowiej dla silnika będzie skrócić okres między wymianami oleju, nawet o połowę. Oczywiście nie zawsze ma to uzasadnienie. Jeśli eksploatujemy nowoczesne auto, pokonując nim długie dystanse w trasie, to degradacja pakietów dodatków w oleju będzie postępowała dużo wolniej niż w przypadku auta eksploatowanego głównie w warunkach miejskich.

Jeśli jeździmy po mieście na krótkich dystansach autem z silnikiem diesla, to olej wymieniałbym da razy częściej niż przewiduje to producent dla standardowych warunków eksploatacji.

Nie zapominajmy też o autach zasilanych LPG. Tu wymiana oleju syntetycznego powinna następować już po 10-12000km.

Podsumowując, najlepszym środkiem czyszczącym silnik od środka jest olej silnikowy wysokiej klasy, zmieniany zgodnie z zaleceniami producenta auta lub częściej, jeśli warunki eksploatacji to sugerują.

Czy stosować płukanki? Silniki w dobrej kondycji pewnie się od tego nie zepsują. Niestety, te z bardzo dużymi przebiegami mogą znieść to różnie. Ja płukanek nie stosuję. Regularnie wymieniam olej i filtr.

Żadne płukanki nie zastąpią regularnej wymiany oleju silnikowego dobrej jakości.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Komentarze

Zobacz artykuły związane z produktami Castrol