Blog motoryzacyjny

Po testowaniu Volkswagena Tourana, o którego wyniku przeczytacie w moim poprzednim artykule, podzieliłem się wrażeniami dotyczącymi spalania z kolegami. Dyskusja zeszła na optymalny napęd dla Tourana. Wahaliśmy się między dieslem a benzyną. Przy okazji wyszedł temat serwisowania i wymiany oleju.

Tu oczywiście padło pytanie: Dlaczego olej w silnikach diesla natychmiast po wymianie robi się czarny? Rozmowa potoczyła się swoimi torami, a ja po powrocie przeczesałem internet w poszukiwaniu podobnych dyskusji.

 

Znalazłem kilka ciekawych wątków. Oczywiście wiodący dotyczył oleju silnikowego w dieslach. Tu sprawa jest prosta. W wyniku spalania oleju napędowego powstaje sporo sadzy, która przenika do skrzyni korbowej i miesza się z olejem. Wtedy do akcji wkraczają dyspersanty. Czym są?

Dyspersanty to substancje dodawane do oleju razem z pakietem dodatków. Dzięki nim sadza pochodząca ze spalania paliwa nie łączy się w większe skupiska. Duże cząstki sadzy niczym ścierniwo powodują zużycie współpracujących elementów silnika.

Sadza, dzięki dyspersantom, jest utrzymywana w formie rozproszonej oraz zawieszonej w kąpieli olejowej. Dzięki temu nie dochodzi do osadzania się sadzy w zakamarkach silnika, co zazwyczaj związane jest z grawitacyjnym opadaniem sadzy po wyłączeniu silnika. Dodatkowo sadza, która jest zneutralizowana (rozpuszczona w oleju) krąży z olejem w bezpiecznej postaci aż do momentu wymiany środka smarnego. W momencie wymiany oleju sadza jest usuwana z silnika razem z olejem i dzięki temu usuwanie jej z silnika jest bardzo proste, szybkie i tanie.

Za sprawą działania dodatków dyspergujących sadzę, olej niestety bardzo szybko robi się czarny, ale to zaczernienie pod względem technicznym nie jest niczym złym. Im olej wyższej jakości, tym do zaczernienia dojdzie szybciej (oczywiście pod warunkiem że w silniku są obecne zanieczyszczenia. Jeśli silnik będzie nowy bądź po kapitalnym remoncie to zaciemnienie oleju będzie zdecydowanie wolniejsze).

Paweł Mastalerek, ekspert techniczny Castrol

Ciemny olej czarny olej

Olej może też szybko czernieć, jeśli silnik eksploatowany był na oleju niskiej jakości lub okres między wymianami był zbyt długi. W takiej sytuacji może dojść do odkładania się nagarów, które po zastosowaniu oleju wysokiej jakości zaczną być rozpuszczane. Również po zastosowaniu płukanki można zaobserwować szybszą degradację oleju. Zwłaszcza w przypadkach zastosowania jej w jednostkach z bardzo dużym przebiegiem.

Jest też sytuacja, w której wszystko jest jak trzeba, a olej nie ciemnieje. Znalazłem nawet wypowiedź właściciela Volvo S60 z silnikiem benzynowym, zasilanym LPG. Napisał on, że z tym ciemnieniem oleju, to bzdury. W jego aucie nawet kilka tysięcy po wymianie, olej nadal jest jasny. Jak to możliwe? Spalanie LPG jest „czyste” i olej nie ciemnieje. Nie oznacza to, że można na nim jeździć dłużej. Wręcz przeciwnie. Należy go wymieniać częściej ze względu na wyższą zawartość siarki w LPG, co prowadzi do szybszego zakwaszenia oleju.

Podsumowując, jeśli olej w waszym silniku ciemnieje, to znaczy, że nie pozwala na odkładanie się zanieczyszczeń na elementach silnika i dobrze spełnia swoją funkcję. Czarny olej, to dobry olej.

 

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Komentarze

Zobacz artykuły związane z produktami Castrol