Blog motoryzacyjny

RAJD POLSKI 2015

Stoję na wprost startu do kolejnego odcinka specjalnego. Auta wystrzeliwują i od razu skręcają w lewo. Mam świetne miejsce. Startuje czołówka, a zaraz za nią WRC2. Na start wjeżdża jedna z Fabii R5. Jeden z widzów za mną mówi: O! Patrz! Škoda! Drugi ze znawstwem odpowiada: Eeeee tam. Ile tam Škody w tej Škodzie.

NO WŁAŚNIE, ILE?

Zamyśliłem się nad tą nic nie wnoszącą wypowiedzią i pomyślałem, że powęszę ile jest Škody w rajdowej Fabii R5. Dzięki możliwości pobuszowanie w strefie serwisowej ŠKODA Motorsport miałem okazję przyjrzeć się rajdówkom i porozmawiać z członkami ekipy.  Okazuje się, że rajdówki są budowane w Czechach i przez Czechów. Może gdzieś tam podglądają kolegów z Volkswagena, ale też Niemcy nie będą się dzielić wszystkim tak chętnie. Walka w czubie Mistrzostw Świata to nie KJSy. Jak pokazują wyniki z Rajdu Polski, walka toczy się o ułamki sekund.

Buda, buda jest najważniejsza.

Buda, buda jest najważniejsza.

Żeby dokładnie ocenić ile jest Škody w Škodzie trzeba wziąć dwie Škody. Porównałem więc Fabię z… Fabią.

ZACZNIJMY OD NADWOZIA

To jeden z niewielu seryjnych elementów, który i tak jest bardzo zmodyfikowany. Założenie jest takie, że nadwozie musi trafić do działu motorsportu z linii produkcyjnej. Później poddawane jest modyfikacjom, ale tylko i wyłącznie w zakresie przewidzianym regulacjami FIA. Oczywiście wstawiana jest klatka i modyfikowane są punkty mocowania elementów zawieszenia. Chyba nikt się nie spodziewa, że seryjna buda zniesie rajd? No może jeszcze asfaltowy, ale latanie po szutrach to zupełnie inna bajka. Buda gotowa, jedziemy dalej.

Zawias.

Zawias.

ZAWIESZENIE

Tu nie ma grama seryjnego auta. Wahacze, stabilizator, amortyzatory i sprężyny… Wszystko z najwyższej półki.  Nie znaczy to, że na prawie seryjnym zawieszeniu nie da się startować w rajdach. Da się, ale w amatorskich.  W Mistrzostwach Świata auta są dostosowane, między innymi do kierowców, a ci potrafią wyczuć milimetrowe różnice w ustawieniach zawieszenia, które wpływają na stratę lub zysk ułamków sekund. W rajdowym zawieszeniu można ustawić wszystko. Kąt pochylenia koła, zbieżność, siłę tłumienia, dobicie i odbicie szybkie i wolne, napięcie wstępne sprężyn. Pewnie słyszeliście często jak kierowcy mówią, że jadą „na limicie”. Hmm… Prawda jest taka, że często jadą powyżej. Albo grubo, albo wcale.

Wisi i czeka… ;)

Wisi i czeka… ;)

NAPĘD

Silnik, skrzynia, dyfry. Tu również nie ma mowy o serii. Silnik ma pojemność 1630 cm3, cztery cylindry, wtrysk bezpośredni i turbosprężarkę. Brzmi znajomo? Można powiedzieć, że to silnik TSI ;-) Takie rozwiercone 1.4.

Z tym, że tu mamy do dyspozycji 274KM i 420Nm. Fajnie byłoby mieć taki silnik w prywatnym aucie… Tylko to spalanie. Nawet najtwardsi zbledną w obliczu 60l/100km.

Sekwencyjna skrzynia ma 5 biegów do przodu. Również nie ma nic wspólnego z serią. Przenosi ogromne obciążenia i zmianę biegów bez odejmowania gazu. Nie próbujcie tego w domu J.

W układzie napędowym mamy jeszcze dyfry, bo Škoda Fabia R5 jest pędzona na cztery łapy. Niestety seryjna nie ma takich opcji. Jak widać tu są widoczne dość spore różnice w porównaniu do auta z salonu.  Ciekawostką jest to, że zarówno skrzynia jak i dyfry, muszą być „dotarte”. Są one montowane w aucie i muszą przejść procedurę sprawdzenia w walce. Jeśli wszystko działa to grat ląduje w ciężarówce jako gotowy do wymiany w czasie rajdu. Nie ma miejsca na niepewność. Montujesz nową część i ona musi działać.

Krwioobieg.

Krwioobieg.

PŁYNY EKSPLOATACYJNE

W napędzie jest coś, co łączy auto seryjne i rajdowe. Są to płyny eksploatacyjne. Fabie jeżdżą na olejach Castrol. Co prawda nie takich z półki, ale producent się zgadza. Nie oznacza to, że olej kupiony w sklepie nie nadaje się do motorsportu. Paweł Trela  i Grzegorz Staszewski leją Castrola EDGE 10W60. W rajdach jest inaczej. Tu olej występuje w szarej butelce z naklejonym tajemniczym numerem. Czym może się różnić taki olej od seryjnego?

Rajdowe zespoły fabryczne korzystają ze specjalnie przygotowanych, bardzo wysilonych silników, których próżno szukać w samochodach ulicznych, nawet w samochodach sportowych. Do takich silników należy odpowiednio opracować olej.

Oleje Castrol często goszczą w silnikach samochodów rajdowych i wyścigowych. Są to oleje specjalnie przygotowane do danych jednostek napędowych dla konkretnych zespołów. Te oleje nie występują w handlu. Często służą one jako poligon testowy dla przyszłych technologii stosowanych w olejach cywilnych. Kolejną sprawą, różniącą oleje do rajdów i oleje cywilne jest miejsce ich powstawania – Castrol posiada kilka fabryk olejów, tzw. blendowni, w Europie, w których produkuje się oleje przeznaczone do normalnego handlu. Oleje do silników rajdowych i wyścigowych powstają w głównym centrum technologicznym Castrol, w Pangbourne w Wielkiej Brytanii.

Więcej o centrum technologicznym Castrol możecie przeczytać w artykule Damian w laboratorium.

Prawie seryjne ;)

Prawie seryjne ;)

HAMULCE

Tarcze z przodu i z tyłu prawie jak w seryjnym aucie…  Na asfalt większe, na szuter mniejsze. Kompletne systemy dostarcza Brembo. Układ jest zalany płynem hamulcowym Castrol React SRF Racing. Bodowa wyczynowych hamulców bardziej przypomina te z motocykla niż z auta seryjnego. Głownie mam na myśli budowę zacisków. Tłoczki nie mają osłon gumowych, ale tylko o-ring, chroniący wnętrze zacisku przed penetracją brudu i wody. Taki zacisk wymaga więcej zachodu niż seryjny. Hamulce, tak jak i inne podzespoły, muszą być wstępnie sprawdzone i dopasowane. Procedura wymaga zagrzania ich i dotarcia. Są one później spakowane razem, gotowe do zamontowania. 

Zderzaki Fabii R5.

Zderzaki Fabii R5.

 

DETALE

Tu możemy znaleźć więcej elementów wyjętych wprost z auta seryjnego. Przednie reflektory, klamki, tylne lampy… Wprawne oko dostrzeże tych kilka części. Ale na przykład kierunkowskazy, który seryjnie montowane są w przednich błotnikach, powędrowały na boczne lusterka.

Dlaczego? Mam swoją teorię.

Auto rajdowe musi być dopuszczone do ruchu po drogach publicznych.  W którym miejscu kierunkowskaz jest bardziej narażony na uszkodzenie? Na błotniku. Poza tym, podczas wymiany błotnika przewody elektryczne tylko będą przeszkadzały. Poza tym, jeśli lampka wypadnie z błotnika, auto staje się niesprawne. Policjant może zatrzymać auto i uniemożliwić dalszą jazdę.

Powiecie, że za bardzo kombinuję? A kto z was pamięta Rajd Wielkiej Brytanii sprzed lat?

Tommi Makkinen uderzył tylnym prawym kołem w betonowy blok. W wyniku uderzenia koło odpadło, a kierowca kontynuował jazdę na trzech. Na dojazdówce po OSie brytyjski policjant zatrzymał auto i zabronił kontynuowania jazdy. Just sayin…

Just chillin’

Just chillin’

NO TO JAK W KOŃCU JEST?

Ile jest Škody w Škodzie? Porównując tę rajdową do seryjnej to pewnie poniżej 20%. Nie zapominajcie jednak, że Škoda nie kupuje Fabii R5 na zewnątrz. To nie jest taki układ jak między Fordem i M-Sportem. To jest team fabryczny i muszą sobie radzić sami. Całe szczęście mają doświadczenie z Fabią S2000. Gdybyście chcieli polatać rajdówką , to Škoda oferuje wynajem aut. Oferta dla klientów indywidualnych jest dostępna od stycznia 2009.

Od tego czasu 62 auta opuściły dział motorsportu.

 

 

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Komentarze

Zobacz artykuły związane z produktami Castrol