Blog motoryzacyjny

A może odwrotnie? Samochodowy w motocyklu? Zapytacie po co? Dobre pytanie. Od lat zdarzają się właściciele pojazdów, którzy chcą ułatwić życie swoim maszynom. Wymyślają więc różne patenty, najczęściej nic nie dające i bardzo często szkodliwe.

W silniku motocyklowym olej nie ma łatwego życia.

W silniku motocyklowym olej nie ma łatwego życia.

I tak najczęściej pojawiają się pomysły, żeby wlewać olej samochodowy do motocykla. Skąd taki pomysł? Chyba z USA. Nigdy nie sprawdzałem, ale podobno na amerykańskim rynku występuje duża dysproporcja w cenach olejów motocyklowych i samochodowych. Oszczędni Amerykanie wpadli na pomysł, żeby lać dużo tańszy olej samochodowy do motocykla.

Brzmi to absurdalnie, ale tak było. Ta myśl została podchwycona i na naszym rynku motocyklowym, który jeszcze jest rynkiem raczkującym. Niektórzy przekonywali też, że olej samochodowy jest lepszy. Do samochodu na pewno…

Castrol Power1 do motocykli.

Castrol Power1 do motocykli.

DLACZEGO OLEJ SAMOCHODOWY NIE NADAJE SIĘ DO MOTOCYKLI?

Zacznijmy od budowy silników. W samochodzie olej smaruje elementy silnika. Tak – wiem, że były konstrukcje, w których silnik i skrzynia biegów kąpały się w tym samym oleju, ale to nie było najszczęśliwsze rozwiązanie. W motocyklu olej smaruje silnik, skrzynię biegów i sprzęgło. Trzy funkcje zamiast jednej. Co ciekawe, w przypadku sprzęgła chodzi nam o to, żeby występowało tarcie. I tu zaczynają się schody.

W zakresie do 150 St.C olej jeszcze utrzymuje zadane parametry. Powyżej robi się nieciekawie.

W zakresie do 150 St.C olej jeszcze utrzymuje zadane parametry. Powyżej robi się nieciekawie.

Silnik i olej przeznaczony do motocykla muszą być tak zaprojektowane, żeby silnik mógł kręcić się do 16000obr/min, skrzynia nie zużywała się zbyt szybko i działała płynnie, a sprzęgło… sprzęgło nie może się ślizgać!

Czy zauważacie tę subtelną różnicę w porównaniu do oleju samochodowego? W samochodzie chodzi nam o niską lepkość gwarantującą niskie opory wewnętrzne i odporność filmu olejowego na ścinanie. Olej ma być odporny na wysokie temperatury, ale jest go przeważnie więcej i nie jest on aż tak obciążony termicznie jak to jest w przypadku motocykla. W motocyklu chłodzonym powietrzem lub sportowym, olej dostaje w kość i to mocno.

Wszystko, czego potrzebuje twój motocykl.

Wszystko, czego potrzebuje twój motocykl.

Trzeba niestety pogodzić sprzeczne interesy silnika, skrzyni i sprzęgła. Właśnie dlatego olej samochodowy nie sprawdzi się w motocyklu. Prędzej czy później dojdzie do uszkodzenia tarcz sprzęgłowych. Sprzęgło zacznie się ślizgać i jeśli nie zareagujemy na pierwsze objawy ślizgania się sprzęgła, dojdzie to spalenia okładzin, degradacji oleju, zanieczyszczenia silnika, przegrzania i wygięcia stalowych przekładek tarcz sprzęgłowych i narazimy się na poważne koszty. Co prawda, sprzęgło mokre zawsze pracuje z lekkim poślizgiem, ale olej motocyklowy zapewnia odpowiednie warunki pracy przy kilkuprocentowym poślizgu.

Tarcze sprzęgła w motocyklu nie dogadają się z olejem samochodowym. Będą się ślizgać i trzeba je będzie wymienić.

Tarcze sprzęgła w motocyklu nie dogadają się z olejem samochodowym. Będą się ślizgać i trzeba je będzie wymienić.

Co jest najważniejsze z naszego punku widzenia jeśli chodzi o dobór oleju do motocykla? Oczywiście klasa lepkości, ale drugim bardzo ważnym elementem jest spełnienie normy JASO T 903:2011. W skrócie, jest to norma mówiąca nam o tym, jak olej współpracuje ze sprzęgłem. Klasyfikacja JASO bazuje na teście tarcia występującego w sprzęgle.

Oleje motocyklowe klasyfikowane są w czterech klasach. JASO MA, JASO MA1, JASO MA2 and JASO MB. Pierwsze trzy mogą być stosowane w silnikach z mokrym sprzęgłem, a ostatni JASO MB tylko w motocyklach z suchym sprzęgłem (BMW, Moto Guzzi, HD i niektóre modele Ducati) lub w maszynach wyposażonych w przekładnie bezstopniowe (skutery ze skrzynią CVT i napędem paskiem). Oczywiście oleje z oznaczeniem JASO MA też można wlać do takich silników, ale odwrotnie to nie zadziała. Cyfra przy MA oznacza zdolność do przenoszenia momentu obrotowego przez sprzęgło. Oleje MA2 przeznaczone są do największych obciążeń sprzęgła.

Jak to wszystko pogodzić? Jeszcze skrzynia biegów?

Jak to wszystko pogodzić? Jeszcze skrzynia biegów?

No dobrze, ale skoro trzeba zadowolić sprzęgło i skrzynię biegów, to czy silnik na tym nie ucierpi? Diabeł tkwi w szczegółach czyli w pakietach dodatków. To dzięki nim można pogodzić sprzeczne wymagania.

CZYM RÓŻNI SIĘ OLEJ DEDYKOWANY DO SAMOCHODU OD TEGO DEDYKOWANEGO DO MOTOCYKLA? 

Największe różnice są w pakiecie dodatków przeciwzużyciowych. Oleje samochodowe mają modyfikatory tarcia, które są pozytywne w samochodzie, ponieważ umożliwiają zmniejszenie tarcia, co skutkuje mniejszymi oporami pracy silnika. Finalną korzyścią będzie mniejsze zużycie paliwa oraz wydłużona żywotność jednostki napędowej. Te same dodatki zastosowane w silniku motocyklowym wyposażonym w mokre sprzęgło będą negatywne, gdyż spowodują poślizgi lub pełzanie tercz, a to dramatycznie zmniejsza ich żywotność. Dodatki w postaci modyfikatorów tarcia nie są stosowane w olejach motocyklowych. Poziom jakości oleju motocyklowego jest podnoszony dzięki stosowaniu dodatków przeciwzużyciowych typu ZDDP (związki fosforu).

Paweł Mastalerek, dział techniczny Castrol

No i na koniec zasadnicze pytanie.

PO CO TAK KOMBINOWAĆ?

Jest olej, to trzeba go lać. Chyba nikt nie wierzy w to, że przy tak zaawansowanej technologii i tylu testach i próbach, olej samochodowy sprawdzi się lepiej w motocyklu niż motocyklowy i odwrotnie. Pamiętajcie, że najważniejsze jest stosowanie odpowiedniego oleju wysokiej jakości i jego regularna wymiana. To wszystko, co potrzebne jest do szczęścia naszej maszynie. Niezależnie czy jest to samochód czy motocykl. Prosimy nie kombinować ;-)

Kto wymienia olej w motocyklu przed zimą? Ręka do góry!

 

 

 

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Komentarze

Zobacz artykuły związane z produktami Castrol