Blog motoryzacyjny

Na stacji benzynowej stoi dwóch gości. Jeden z nich zwraca się do drugiego:

- Lej 98 będziesz miał więcej mocy. Mój wujek jeździ tylko na 98 i na dodatek mniej mu pali.

Słyszeliście takie historie? Ja ich słyszałem sporo. Kiedyś nawet stwierdziłem, że sprawdzę ich prawdziwość. Miałem wtedy Hondę Legend KA9. Pięć razy zatankowałem paliwo szeroko o wysokiej liczbie oktanowej (98) i… Nic się nie wydarzyło. Nie odczułem ani wzrostu mocy, ani zmniejszonego zużycia paliwa. No to jak to jest z tymi oktanami?

Maciek Oleksowicz leje paliwo rajdowe. Najwyższa jakość w… najwyższej cenie.

Maciek Oleksowicz leje paliwo rajdowe. Najwyższa jakość w… najwyższej cenie.

CZYM SĄ OKTANY W BENZYNIE?

Zacznijmy od definicji. Czym jest liczba oktanowa? Określa ona odporność paliwa na samozapłon, który prowadzi do spalania stukowego. Spalanie stukowe prowadzi do lokalnego, gwałtownego wzrostu ciśnienia i znacznych obciążeń, głównie w układzie korbowym. Najbardziej w kość dostają panewki korbowodowe, zarówno w główce jak i w stopie korby. Do czego może doprowadzić spalanie stukowe?

Do zniszczenia silnika, przegrzania głowicy i zaworów. Generalnie nieciekawa sytuacja.

Jak z tym walczyć? Można obniżyć stopień sprężania i opóźnić zapłon. Niestety, taki silnik będzie dużo palił, a jego osiągi będą mizerne. Można też podnieść liczbę oktanową paliwa.

Nie wnikając w historię i marketing, możemy przyjąć, że maksymalna liczba oktanowa dla współczesnego paliwa dostępnego w handlu detalicznym to 100. Co to oznacza? Benzyna jest mieszaniną węglowodorów. Najlepiej spala się izooktan, a najgorzej n-heptan. Liczba 100 oznacza, że nasze paliwo spala się tak, jak czysty izooktan. Liczba 95 oznacza, że paliwo spala się jak mieszanina 95% izooktanu i 5% n-heptanu. Prawda, że proste?

Grzegorz Staszewski stosuje biopaliwo, ale bez podtlenku azotu nie osiągałby tak dobrych wyników.

Grzegorz Staszewski stosuje biopaliwo, ale bez podtlenku azotu nie osiągałby tak dobrych wyników.

CZY BENZYNA 98 TO WIĘCEJ MOCY?

Na początek poznajcie dwie zasady doboru paliwa do seryjnych aut:

  • Jeśli do silnika, w którym producent zaleca benzynę 98 wlejemy 95, silnik osłabnie i narażony będzie na uszkodzenie.
  • Silnik, którego producent zaleca stosowanie paliwa o liczbie oktanowej 95, po wlaniu benzyny o liczbie oktanowej 98 będzie pracował bez zmian.

Nie macie co liczyć na poprawę osiągów po wlaniu benzyny o liczbie oktanowej wyższej niż zalecana przez producenta auta. Nie i już. Prawa fizyki są nieubłagane. Oczywiście minimalna zmiana może wystąpić, ale jedyne czego możemy się spodziewać to kilka, jeśli nie parę procent i to w bardzo ograniczonej liczbie silników turbodoładowanych. W wolnossących nie ma co liczyć na odczuwalne zmiany. Wynika to wszystko z oprogramowania silnika, fizycznych możliwości przyspieszenia lub opóźnienia zapłonu i konstrukcji silnika.

Na rynku jest też wiele paliw o podwyższonych parametrach i takiej samej liczbie oktanowej. Te paliwa nie są jednak tworzone stricte z myślą o podniesieniu osiągów (mimo, że ich nazwy czasem na to wskazują), ale na przykład z myślą o obniżeniu zużycia paliwa, ochronie lub usuwaniu osadów układu paliwowego. Te paliwa na pewno charakteryzują się czystością i utrzymaniem parametrów.

Skąd pozyskać informacje na jakim paliwie ma jeździć nasze auto? Z instrukcji obsługi samochodu lub z naklejki umieszczonej na klapce zamykającej wlew paliwa.

 

Paweł Troll Trela stosuje tylko biopaliwo E85. To daje mu dobre osiągi i kontrolę nad nimi.

Paweł Troll Trela stosuje tylko biopaliwo E85. To daje mu dobre osiągi i kontrolę nad nimi.

PALIWO RAJDOWE

Oczywiście zupełnie inaczej jest w autach wyczynowych. Każda dyscyplina rządzi się swoimi prawami. Maciej Oleksowicz w rajdach stosuje tak zwane paliwo FIA. Jest ono przystosowanie do spalania w wyczynowych silnikach aut sportowych.  Jeśli ktoś z was wpadnie na pomysł wlania takiego paliwa do swojego auta, to pewnie odpuści sobie już na etapie zakupu. Cena litra przekracza 20 zł. Swoją drogą jest to ciekawy temat z punktu widzenia wydatków zespołu rajdowego na paliwo. Przyjmując, że podczas rajdu zużywa się nawet 450 litrów benzyny, to przy założeniu, że litr paliwa kupimy po 23 złote musimy się liczyć z wydatkiem ponad 10000zł. Rajdy to nie jest tania zabawa.

Na zupełnie innym paliwie jeździ Grzesiek Staszewski i Paweł Trela. Oni używają biopaliwa E85.

85 nie jest tu liczbą oktanową, ale wskazuje na zawartość bioetanolu.

Paliwo to nie przyjęło się na naszym rynku, więc zawodnicy kupują je poza granicami Polski. Jakie są zalety stosowania E85? Po pierwsze – niższa cena. Po drugie i chyba najważniejsze, na bioetanolu można wycisnąć z silnika więcej mocy. Wiąże się to z podaniem nawet do 30% więcej paliwa, ale efekty są doskonałe. Poza tym silnik pracujący na bioetanolu jest mniej obciążony termicznie. Z punktu widzenia zawodnika są to same plusy. Jest też i minus. Bioetanol jest higroskopijny i chłonie wodę w powietrza jak gąbka. W związku z tym trzeba pamiętać, aby po każdych zawodach przepłukać układ paliwowy benzyną. Jeśli tego nie zrobimy to pojawienie się korozji w układzie paliwowym jest pewne.

A na czym jeździ Bartosz Ostałowski? Na zwykłym paliwie ze stacji benzynowej J Czasem na 95 a czasem na 98. Jak widzicie każdy zawodnik dostosowuje paliwo do swojego pojazdu, zasobności portfela i regulacji dotyczących jego dyscypliny.

 

Pamiętajcie…

Zawartość benzyny w benzynie jest większa w przypadku tej o liczbie oktanowej 95 a nie 98.

 

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Komentarze

Zobacz artykuły związane z produktami Castrol