Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z załogą walczącą o wygraną za kierownicą topowej rajdówki, czy rywalizacją w jednej z najniższych klas, właściwy dobór opon może mieć decydujące znaczenie dla wyniku rajdu.
Większość rajdów w Polsce jest rozgrywanych na asfaltowej nawierzchni. Jednak asfalt asfaltowi nierówny – czasem na jednym odcinku specjalnym przyczepność może zmieniać się kilka razy. Do tego dochodzą warunki atmosferyczne – ilość wody czy temperatura nawierzchni. Od tego wszystkiego zależy rodzaj opon wybieranych przez zawodników.
W odróżnieniu od opon stosowanych w wyścigach, ogumienie rajdowe typu slick nie jest zupełnie gładkie. By zapewnić jak największą powierzchnię styku opony z nawierzchnią, bieżnik takiej opony pozostaje jednak śladowy i nie zapewnia odprowadzania wody. W zależności od temperatury stosuje się opony wykonane z różnej mieszanki gumy. Kierowcy mają więc do dyspozycji kilka rodzajów ogumienia tylko na suchy asfalt.
Sytuacja komplikuje się, gdy na oesach może być trochę wody – np. kałuże, czy wilgotne fragmenty w zacienionych miejscach. Opony pośrednie, przeznaczone na lekki deszcz i niewielką ilość wody na trasie, nie gwarantują takiej przyczepności, jak slicki. Dlatego zawodnicy często sięgają po inne rozwiązanie – docinanie opon. Przy pomocy specjalnej maszynki mogą powiększyć lub dodać nowe nacięcia bieżnika. Dzięki temu opona może odprowadzać wodę, zachowując przy tym swoje właściwości.
Opony deszczowe z racji swojego złożonego bieżnika i zastosowanej miękkiej mieszanki są bardzo rzadko stosowane w rajdowych warunkach. „Pełne deszcze” – jak nazywają je zawodnicy – sprawdzają się tylko przy intensywnych opadach, gdy nawierzchnia jest pokryta warstwą wody. Znacznie częściej kierowcy sięgają po opony pośrednie (tzw. intermediaty). Doskonale nadają się na wilgotną i mokrą nawierzchnię. Po docięciu mogą być stosowane nawet przy większych opadach.
W klasie R5 na rajdach asfaltowych stosuje się 18-calowe felgi i niskoprofilowe opony typu slick. Na szutry zakłada się mniejsze, 15-calowe felgi, a na śnieg 16-calowe. Na każdą z tych nawierzchni dostępne jest kilka rodzajów bieżnika, w zależności od rodzaju podłoża. Dodatkowo opony na śnieg mogą być wyposażone w kolce – krótkie lub długie. Te drugie są jednak zabronione w większości krajów poza Skandynawią.
Tekst i zdjęcia: Kuba Kozal
Wideo: Bartek Rejdych