Dobra strona warsztatu

Czarne złoto

12 / 10 / 2016

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z załogą walczącą o wygraną za kierownicą topowej rajdówki, czy rywalizacją w jednej z najniższych klas, właściwy dobór opon może mieć decydujące znaczenie dla wyniku rajdu.

Większość rajdów w Polsce jest rozgrywanych na asfaltowej nawierzchni. Jednak asfalt asfaltowi nierówny – czasem na jednym odcinku specjalnym przyczepność może zmieniać się kilka razy. Do tego dochodzą warunki atmosferyczne – ilość wody czy temperatura nawierzchni. Od tego wszystkiego zależy rodzaj opon wybieranych przez zawodników.

_MG_9898_d

Prawie slicki

W odróżnieniu od opon stosowanych w wyścigach, ogumienie rajdowe typu slick nie jest zupełnie gładkie. By zapewnić jak największą powierzchnię styku opony z nawierzchnią, bieżnik takiej opony pozostaje jednak śladowy i nie zapewnia odprowadzania wody. W zależności od temperatury stosuje się opony wykonane z różnej mieszanki gumy. Kierowcy mają więc do dyspozycji kilka rodzajów ogumienia tylko na suchy asfalt.

Zobacz film!

Docięte opony

Sytuacja komplikuje się, gdy na oesach może być trochę wody – np. kałuże, czy wilgotne fragmenty w zacienionych miejscach. Opony pośrednie, przeznaczone na lekki deszcz i niewielką ilość wody na trasie, nie gwarantują takiej przyczepności, jak slicki. Dlatego zawodnicy często sięgają po inne rozwiązanie – docinanie opon. Przy pomocy specjalnej maszynki mogą powiększyć lub dodać nowe nacięcia bieżnika. Dzięki temu opona może odprowadzać wodę, zachowując przy tym swoje właściwości.

Kiedy pada

Opony deszczowe z racji swojego złożonego bieżnika i zastosowanej miękkiej mieszanki są bardzo rzadko stosowane w rajdowych warunkach. „Pełne deszcze” – jak nazywają je zawodnicy – sprawdzają się tylko przy intensywnych opadach, gdy nawierzchnia jest pokryta warstwą wody. Znacznie częściej kierowcy sięgają po opony pośrednie (tzw. intermediaty). Doskonale nadają się na wilgotną i mokrą nawierzchnię. Po docięciu mogą być stosowane nawet przy większych opadach.

_MG_9897_d

Na szutry i śniegi

W klasie R5 na rajdach asfaltowych stosuje się 18-calowe felgi i niskoprofilowe opony typu slick. Na szutry zakłada się mniejsze, 15-calowe felgi, a na śnieg 16-calowe. Na każdą z tych nawierzchni dostępne jest kilka rodzajów bieżnika, w zależności od rodzaju podłoża. Dodatkowo opony na śnieg mogą być wyposażone w kolce – krótkie lub długie. Te drugie są jednak zabronione w większości krajów poza Skandynawią.

Tekst i zdjęcia: Kuba Kozal

Wideo: Bartek Rejdych

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x