Dobra strona warsztatu

Legenda polskiej motoryzacji

09 / 08 / 2016

Podczas gdy większość rajdowców wzdycha za nowoczesnymi maszynami klasy R lub WRC, w rajdach wciąż można spotkać zapaleńców, którzy wolą klasyczne samochody z dawnych lat. Jednym z nich jest Paweł Hoffmann, który startuje za kierownicą Poloneza 2000 Rally.

FSO Polonez zadebiutował na polskim rynku w 1978 r. Pod dość nowoczesnym na owe czasy nadwoziem kryły się podzespoły i rozwiązania znane z Fiata 125p, co sprawiało, że od samego początku był samochodem przestarzałym. W ciągu lat Polonez przeszedł kilka modyfikacji, a ostatni egzemplarz wyprodukowano w 2002 r.

Rajdowa kariera

Od samego początku pracownicy Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Osobowych (OBRSO) pracowali nad wersjami Poloneza nadającymi się do wykorzystania w sporcie. Jednym z takich eksperymentów był Stratopolonez z 1978 r., do którego zamontowano silnik i układ napędowy z Lancii Stratos. 240-konne monstrum było niemal nie do opanowania na drodze i startowało głównie w wyścigach. Na rajdowe trasy OBRSO przygotowało model FSO Polonez 2000 Rally. Początkowo samochód miał tylko homologację krajową, od 1979 r. już międzynarodową – w grupie IV, która później została przekształcona w grupę B.

Zobacz film!

Wierna replika

Żaden z oryginalnych rajdowych Polonezów nie dotrwał do dnia dzisiejszego. Na początku lat 90., po zakończeniu działalności zespołu fabrycznego FSO, wszystkie zostały rozebrane na części i sprzedane. Trafiają się jednak pasjonaci, którzy podejmują wysiłek zbudowania wiernej repliki tego samochodu. Jednym z nich jest Paweł Hoffmann z Rzeszowa. Mogłoby się wydawać, że Polonez nie będzie drogim autem do odtworzenia. Okazało się jednak, że jest inaczej. Za pieniądze, które wydałem na to auto, mógłbym zbudować dwa rajdowe VW Golfy. Ale to jest moja pasja i nie żałuję pracy włożonej w ten samochód – mówi właściciel.

Poszukiwanie części

Pierwszym problemem przy odbudowie tego auta jest nadwozie. Samochody te były homologowane na pierwszej wersji Poloneza, produkowanej do połowy lat 80. Znalezienie takiej karoserii nie jest łatwe. Jeszcze więcej problemów jest z silnikiem. Paweł na szczęście znalazł silnik, który był już przygotowany do sportu, trzeba go było jednak nieco odnowić i wzmocnić. Skrzynia biegów, tak jak w oryginale, pochodzi z włoskiej firmy Colotti a zaciski układu hamulcowego z Porsche 911. Niektóre elementy, np. tarcze hamulcowe trzeba było wykonać od nowa, na zamówienie.

_MG_8428_d

Walter Wolf Racing

Polonez Pawła Hoffmanna został odtworzony zgodnie z oryginalną homologacją, z wielką dbałością o szczegóły. Samochód pomalowano w barwy Walter Wolf Racing, który był sponsorem zespołu, w pierwszym roku startów Poloneza 2000 Rally. Ekipa Pawła przy rekonstrukcji auta korzystała nie tylko z archiwalnych zdjęć, ale i wspomnień osób związanych wówczas z zespołem. Swoimi radami służyli Tomasz Ciecierzyński i Andrzej Jaroszewicz – to właśnie on jako dyrektor OBRSO odpowiadał za program rajdowy Poloneza i współpracę z Wolfem.

_MG_7459_d

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x