Dobra strona warsztatu

Mitsubishi w skórze Forda

20 / 09 / 2016

Samochody klasy Proto od dwóch lat mogą startować w rajdowych mistrzostwach Polski. W dowolnie wybranym nadwoziu można zamontować podzespoły z popularnych niegdyś na polskich trasach rajdówek: Mitsubishi Lancera Evo i Subaru Imprezy. Jednym z takich aut startuje Mariusz Stec.

Tegoroczny Rajd Nadwiślański dla Mariusza Steca był prawdziwie domową imprezą. Odcinek specjalny Urzędów przebiegał tuż obok potężnego warsztatu – miejsca, w którym powstał jego rajdowy Ford Fiesta Proto.

_MG_9093_d

Prawie jak WRC

Z zewnątrz Fiesta Proto przypomina topową rajdówkę ze stajni Forda – wersję WRC. Przyczynia się do tego potężny spojler na tylnej klapie, większy niż małe skrzydełka stosowane w modelu Fiesta R5. Baczne oko wyłowi jednak różnicę – dodatkowe wloty powietrza na masce. Samochód zbudowany na wzór rajdówek z M-Sportu, powstał jednak w całości w Urzędowie. Cywilną Fiestę rozebrano do gołego nadwozia, wyposażono w klatkę bezpieczeństwa i bardziej efektowe elementy poszycia. Wnętrze również przypomina oryginalną rajdówkę Forda – z deski rozdzielczej została tylko mocno okrojona skorupa, do której przymocowano minimalistyczny wyświetlacz z obrotomierzem i wskaźnik aktualnie wybranego biegu. Całość uzupełnia halda dla pilota oraz kilka diod i przełączników.

Zobacz film!

Japońska technologia

Zamiast jednostki 1.6 turbo znanej z Fiesty R5 czy WRC, pod maską Proto Mariusza Steca pracuje silnik z Mitsubishi Lancera Evo IX. Oznaczona kodem 4G63 jednostka, wyposażona w system zmiennych faz rozrządu MIVEC została nieco zmodyfikowana. Regulamin pozwala na zastosowanie kutych tłoków i korbowodów oraz delikatny tuning silnika. Dolot powietrza do turbiny ogranicza zwężka o średnicy 33 mm. Mimo to silnik Proto osiąga moc ok. 300 KM. To więcej niż kiedyś w N-grupowych Lancerach.

_MG_9095_d

Drugie Evo

Za przeniesienie tej mocy na koła odpowiada 5-biegowa sekwencyjna przekładnia KAPS i układ napędowy przeniesiony z Mitsubishi Lancera Evo X. Z tego auta pochodzi również układ hamulcowy Fiesty Proto.Więcej pracy wymagało zaadaptowanie do nadwozia Fiesty zawieszenia z japońskiej rajdówki. Oryginalne punkty mocowania zostały wycięte a w ich miejsce wstawiona kratownica, która pozwala zamontować wahacze z Lancera Evo X.

Blisko Forda

Wyposażone w 300-konny silnik Proto okazało się godnym rywalem dla zaawansowanej technicznie Fiesty R5 z M-Sportu. Startujący bliźniaczym autem ze stajni Zbyszka Steca Bryan Bouffier o mały włos sięgnąłby po tytuł Mistrza Polski w 2015 r. Jak przyznaje Wiesław Stec, który odpowiada za budowę Proto dla swojego syna Mariusza, nowa specyfikacja R5 ma teraz więcej mocy i nieco ucieka domowym konstrukcjom. Samochody Proto wciąż mają jednak wiele zalet. Najważniejszą z nich jest cena. Fiesta Proto z Urzędowa jest o przeszło 3 razy tańsza od modelu R5. Dzięki wykorzystaniu podzespołów z bardzo popularnych niegdyś samochodów rajdowych jej rajdowa eksploatacja jest także duża tańsza. Mniejsze, lepiej wyważone nadwozie jest o przeszło 200 kg lżejsze od nadwozia Lancera. W połączeniu z mocniejszym silnikiem samochody klasy N i R4 nie mają żadnych szans w starciu z Proto.

_MG_9731_d

Trzy lata pracy

Fiesta Mariusza to efekt trzech lat pracy i kilkudziesięciu lat rajdowych doświadczeń rodziny Steców. Ich warsztat w Urzędowie może wypuścić dowolną liczbę Proto, przygotowanych według identycznej specyfikacji. Mimo, że nowe auta R5 znowu technologicznie uciekają sędziwemu silnikowi z Lancera, Rajd Nadwiślański pokazał, że Proto wciąż jest groźną bronią, pozwalającą walczyć o wysokie lokaty w generalce.

Tekst i zdjęcia: Kuba Kozal

Wideo: Bartek Rejdych

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Więcej informacji o polityce prywatności

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x