Dobra strona warsztatu

Mitsubishi w skórze Forda

20 / 09 / 2016

Samochody klasy Proto od dwóch lat mogą startować w rajdowych mistrzostwach Polski. W dowolnie wybranym nadwoziu można zamontować podzespoły z popularnych niegdyś na polskich trasach rajdówek: Mitsubishi Lancera Evo i Subaru Imprezy. Jednym z takich aut startuje Mariusz Stec.

Tegoroczny Rajd Nadwiślański dla Mariusza Steca był prawdziwie domową imprezą. Odcinek specjalny Urzędów przebiegał tuż obok potężnego warsztatu – miejsca, w którym powstał jego rajdowy Ford Fiesta Proto.

_MG_9093_d

Prawie jak WRC

Z zewnątrz Fiesta Proto przypomina topową rajdówkę ze stajni Forda – wersję WRC. Przyczynia się do tego potężny spojler na tylnej klapie, większy niż małe skrzydełka stosowane w modelu Fiesta R5. Baczne oko wyłowi jednak różnicę – dodatkowe wloty powietrza na masce. Samochód zbudowany na wzór rajdówek z M-Sportu, powstał jednak w całości w Urzędowie. Cywilną Fiestę rozebrano do gołego nadwozia, wyposażono w klatkę bezpieczeństwa i bardziej efektowe elementy poszycia. Wnętrze również przypomina oryginalną rajdówkę Forda – z deski rozdzielczej została tylko mocno okrojona skorupa, do której przymocowano minimalistyczny wyświetlacz z obrotomierzem i wskaźnik aktualnie wybranego biegu. Całość uzupełnia halda dla pilota oraz kilka diod i przełączników.

Zobacz film!

Japońska technologia

Zamiast jednostki 1.6 turbo znanej z Fiesty R5 czy WRC, pod maską Proto Mariusza Steca pracuje silnik z Mitsubishi Lancera Evo IX. Oznaczona kodem 4G63 jednostka, wyposażona w system zmiennych faz rozrządu MIVEC została nieco zmodyfikowana. Regulamin pozwala na zastosowanie kutych tłoków i korbowodów oraz delikatny tuning silnika. Dolot powietrza do turbiny ogranicza zwężka o średnicy 33 mm. Mimo to silnik Proto osiąga moc ok. 300 KM. To więcej niż kiedyś w N-grupowych Lancerach.

_MG_9095_d

Drugie Evo

Za przeniesienie tej mocy na koła odpowiada 5-biegowa sekwencyjna przekładnia KAPS i układ napędowy przeniesiony z Mitsubishi Lancera Evo X. Z tego auta pochodzi również układ hamulcowy Fiesty Proto.Więcej pracy wymagało zaadaptowanie do nadwozia Fiesty zawieszenia z japońskiej rajdówki. Oryginalne punkty mocowania zostały wycięte a w ich miejsce wstawiona kratownica, która pozwala zamontować wahacze z Lancera Evo X.

Blisko Forda

Wyposażone w 300-konny silnik Proto okazało się godnym rywalem dla zaawansowanej technicznie Fiesty R5 z M-Sportu. Startujący bliźniaczym autem ze stajni Zbyszka Steca Bryan Bouffier o mały włos sięgnąłby po tytuł Mistrza Polski w 2015 r. Jak przyznaje Wiesław Stec, który odpowiada za budowę Proto dla swojego syna Mariusza, nowa specyfikacja R5 ma teraz więcej mocy i nieco ucieka domowym konstrukcjom. Samochody Proto wciąż mają jednak wiele zalet. Najważniejszą z nich jest cena. Fiesta Proto z Urzędowa jest o przeszło 3 razy tańsza od modelu R5. Dzięki wykorzystaniu podzespołów z bardzo popularnych niegdyś samochodów rajdowych jej rajdowa eksploatacja jest także duża tańsza. Mniejsze, lepiej wyważone nadwozie jest o przeszło 200 kg lżejsze od nadwozia Lancera. W połączeniu z mocniejszym silnikiem samochody klasy N i R4 nie mają żadnych szans w starciu z Proto.

_MG_9731_d

Trzy lata pracy

Fiesta Mariusza to efekt trzech lat pracy i kilkudziesięciu lat rajdowych doświadczeń rodziny Steców. Ich warsztat w Urzędowie może wypuścić dowolną liczbę Proto, przygotowanych według identycznej specyfikacji. Mimo, że nowe auta R5 znowu technologicznie uciekają sędziwemu silnikowi z Lancera, Rajd Nadwiślański pokazał, że Proto wciąż jest groźną bronią, pozwalającą walczyć o wysokie lokaty w generalce.

Tekst i zdjęcia: Kuba Kozal

Wideo: Bartek Rejdych

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x