Dobra strona warsztatu

Ostre hamowanie

12 / 10 / 2016

Blisko 300 KM mocy, krótkie przełożenia, napęd na cztery koła i wyczynowy opony pozwalają rajdówkom klasy R5 wystartować do „setki” w czasie krótszym niż niejeden supersamochód. Później jednak, by zatrzymać auto, potrzebne są wyjątkowe hamulce…

Przepisy FIA dotyczące samochodów klasy R5 mówią, że elementy zawieszenia oraz hamulce muszą być wymienne między wszystkimi 4 kołami. Innymi słowy hamulce z przodu i z tyłu pojazdu muszą być takie same.

Jak w WRC

By zapewnić ważącej poniżej 1,5 t rajdówce jak najkrótszą drogę hamowania, konstruktorzy Forda Fiesty R5 zastosowali potężne hamulce. Na rajdach asfaltowych wentylowane i nacinane tarcze mają średnicę 355 mm. Takie same tarcze stosuje się w rajdówkach klasy WRC. Na obu tarczach zamontowano 4-tłoczkowe zaciski AP Racing. Oczywiście klocki hamulcowe stosowane w rajdówce nie mają nic wspólnego z tymi, które znamy z seryjnych samochodów. Przystosowane są do pracy w wysokich temperaturach i na zimno ich skuteczność jest dużo niższa.

Zobacz film!

Odpowietrzanie na życzenie

Zastosowanie tak dużych tarcz hamulcowych z tyłu, gdzie podczas hamowania działają dużo mniejsze siły, wymagało zmiany w układzie hamulcowym. W rajdowej Fieście zastosowano dwie pompy, odpowiadające osobno za siłę hamowania z przodu i z tyłu. Rozłożenie tej siły pomiędzy osie, kierowca może ustawić wedle własnych preferencji.

Dalece odbiegające od samochodów seryjnych są również parametry, jakie musi spełniać płyn hamulcowy stosowany w rajdówkach. Ford zaleca stosowanie płynu Castrol React SRF Racing. Układ hamulcowy pracuje częściej i pod większym obciążeniem niż w codziennej jeździe. Wiąże się to z wyższymi temperaturami i ryzykiem zapowietrzenia. Pęcherzyki powietrza mogą zakłócić pracę hamulców, dlatego podczas każdej wizyty w serwisie mechanicy muszą odpowietrzyć cały układ. Co ciekawe, zawór do odpowietrzania znajduje się także w kabinie załogi, która może skorzystać z niego w dowolnym momencie w trakcie rajdu.

_MG_2629_d-2

Przede wszystkim niezawodność

Układ hamulcowy nie ma prawa zawieść, zwłaszcza na odcinku specjalnym. Mimo pracy pod ogromnymi obciążeniami, tarcze, klocki i płyn hamulcowy bez trudu wytrzymują całe dwa rajdy. To dowodzi jak mocnymi konstrukcjami są rajdówki klasy R5.

Tekst i zdjęcia: Kuba Kozal

Wideo: Bartek Rejdych

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x