Dobra strona warsztatu

Potwór z Bawarii

09 / 08 / 2016

BMW R320 Maxi Janka Chmielewskiego to samochód wyjątkowy i to na skalę światową. Skonstruowano zaledwie kilka egzemplarzy takiej rajdówki. Potężny silnik i moc przenoszona tylko na tylną oś gwarantują wspaniałe widowisko.

Wyczynowe BMW powstało w Danii, w firmie Protech Sport. Za całym projektem stoi jedna osoba – duński kierowca Morten Karl, który sam zaprojektował i skonstruował rajdowe BMW. Poprzedni właściciel był perfekcjonistą. Miał obok auta wyłożone dywaniki, wsiadał bez butów, żeby nie nabrudzić w środku – śmieje się Bartek Grzybek z GG Car, serwisu obsługującego samochód Chmielewskiego. Brakuje tylko słynnego „Duńczyk płakał jak sprzedawał”…

Kompakt, ale jaki!

BMW serii 3 w wersji Compact nie cieszy się zbyt wielkim poważaniem wśród miłośników marki. Jednak rajdowe wcielenie tego modelu wygląda zupełnie inaczej. Poszerzone nadkola i sporych rozmiarów spojlery nadają mu agresywny i równocześnie bardzo zwarty wygląd. Jeśli dołożyć do tego dynamiczne barwy sponsorów Chmielewskiego, powstaje samochód, który od razu przyciąga uwagę kibiców.

Zobacz film!

Ach to brzmienie!

Wprawne ucho od razu rozpozna, że pod maską nie pracuje 6-cylindrowy silnik z BMW M3. Zamiast tego zastosowano tam 4-cylindrową, 2-litrową jednostkę opracowaną przez BMW Motorsport. Silnik skonstruowano z myślą o wyścigach WTCC. W oryginale silnik osiągał 275 KM, a jego obroty ograniczone były do 8500 obr./min. Morten Karl, który budował to auto zmodyfikował jednostkę, by bardziej dopasować ją do specyfiki rajdów. Teraz silnik kręci się do 9000 obr./min, a jego moc jest szacowana na ok. 300 KM. Samochód nadal wymaga jazdy w nieco wyścigowym stylu – przez cały czas na bardzo wysokich obrotach. Dzięki temu BMW R320 Maxi słychać już z daleka.

Unikat

W przypadku bardziej popularnych rajdówek, jak Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza czy Peugeot 208 R2 nie ma najmniejszego problemu z dostępem do części zamiennych. W przypadku tego BMW jest nieco trudniej. Choć konstruktor starał się wykorzystać jak najwięcej części dostępnych na rynku, takich jak skrzynia biegów X-Trac, dyferencjał Drexler czy zawieszenie Reiger, część podzespołów trzeba było wykonać specjalnie pod kątem tego auta. Na szczęście Morten wciąż ma możliwość wyprodukowania części do BMW Maxi i w razie potrzeby można je u niego zamówić.

_MG_8226_d

Pasja do rajdów

Rajdy to moja pasja, ale kiedy robisz coś wiele lat, w pewnym momencie orientujesz się, że potrzebujesz czegoś nowego. Zdecydowałem, że zrobimy coś wyjątkowego. Coś, czego jeszcze u nas nie było, co wywołuje przyspieszony rytm serca. Podjąłem duże ryzyko i postawiłem wszystko na jedną kartę – mówi Jan Chmielewski. Wyniki na oesach i reakcja kibiców na jego BMW R320 Maxi wskazują, że ryzyko się opłaciło. W Rajdzie Rzeszowskim załoga Jan Chmielewski/Grzegorz Dachowski finiszowała na 9. pozycji w klasyfikacji Castrol Inter Cars RSMP i drugiej w klasyfikacji 2WD.

_MG_8273_d

 

Tekst: Kuba Kozal

Zdjęcia: Bartek Rejdych

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x