Dobra strona warsztatu

Utrzymać kontakt

08 / 11 / 2016

Nie jest sztuką zbudować silnik o dużej mocy i imponującym momencie obrotowym. Sztuką jest stworzyć auto, które będzie potrafiło tą moc wykorzystać. Które zapewni napędzanym kołom stały kontakt z nawierzchnią. Które pozwoli hamować jeszcze później i pokonywać zakręty jeszcze szybciej. Dlatego zawieszenie to jedna z najważniejszych części rajdówki.

Zawieszenia samochodów osobowych projektowane są tak, by zapewnić pasażerom jak największy komfort i bezpieczeństwo przy codziennej jeździe. Duży wpływ na konstrukcję zawieszenia mają też względy ekonomiczne – stąd często w mniejszych, tańszych autach stosowane są prostsze rozwiązania – drążki skrętne, czy belki wleczone. Jednak kierowcy rajdowi mają zupełnie inne priorytety i oczekiwania.

_MG_1361_d

Regulaminowe ograniczenia

Poza samochodami najwyższych rajdowych klas, jak WRC czy R5, w których można zmienić konstrukcję zawieszenia, w pozostałych rajdówkach kształt i ilość wahaczy oraz punkty mocowania zawieszenia do nadwozia muszą pozostać takie jak w samochodzie seryjnym. Na tym jednak podobieństwa się kończą.
W samochodzie seryjnym wahacze montowane są do nadwozia poprzez silent-blocki – to częściowo gumowe mocowania, które wytłumiają drgania całego układu, zapewniając większy komfort. W rajdowej eksploatacji oznacza to jednak niepożądane ugięcia i ruchy wahacza w we wszystkich płaszczyznach. Dlatego zamiast silent-blocków stosowane są sztywne, metalowe elementy.

Zobacz film!

Pełna regulacja

Kluczowym elementem zawieszenia w samochodzie rajdowym są amortyzatory. W odróżnieniu od samochodów seryjnych, można w nich regulować ich parametry: twardość i szybkość reakcji. Na rynku jest wiele firm oferujących wyczynowe amortyzatory. Zwykle są to produkty gazowo-olejowe, w których zbiorniczek oleju jest wyprowadzony na zewnątrz. To zapewnia bardziej stabilne warunki pracy amortyzatora i umożliwia łatwiejszą regulację.
Drugim elementem regulującym charakterystykę zawieszenia są sprężyny. Są zazwyczaj dużo twardsze niż te stosowane w normalnych samochodach. Często stosowane są też sprężyny progresywne, których twardość zmienia się w zależności od stopnia ugięcia. Długość sprężyny reguluje także skok zawieszenia.

_MG_1473_d

Mnogość kombinacji

Twardość amortyzatora ustawia się wstępnie przed rajdem, zmieniając kształt ukrytego wewnątrz tłoczka. Później można jeszcze dokonać dodatkowych regulacji prędkości, regulacji szybkości i długości ugięcia oraz prędkości odbicia. Do tego należy dobrać odpowiednie sprężyny i stabilizatory oraz ustawić geometrię zawieszenia – nachylenie koła, zbieżność, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Wszystkich ustawień są dziesiątki, a zmiana każdego parametru ma wpływ na prowadzenie całego auta. Dlatego ustawianie setupu zawieszenia to żmudny proces wymagający dużego doświadczenia zarówno od mechaników jak i od kierowcy.

_MG_1362_d

Podstawy ustawień

Zwykle przyjmuje się, że na szutrowych nawierzchniach samochód powinien być ustawiony wysoko, z dużym skokiem zawieszenia i dość miękkimi nastawami. Na asfaltowych nawierzchniach ustawienia powinny być odwrotne: niskie i twarde. W praktyce jednak wiele zależy od jakości nawierzchni i od preferencji i stylu jazdy kierowcy. Na polskich oesach, gdzie asfalty są zwykle bardzo wyboiste i dziurawe, nastawy zawieszenia są często stosunkowo miękkie.

Tekst i zdjęcia: Kuba Kozal

Wideo: Marcin Przybyła

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Więcej informacji o polityce prywatności

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x