Dobra strona warsztatu

Dźwięk nie nadąża…

10 / 02 / 2015

Z wyglądu przypomina skrzyżowanie rakiety kosmicznej i samochodu. Ma moc ośmiokrotnie większą niż wszystkie bolidy Formuły 1 startujące w pojedynczym wyścigu GrandPrix. Bloodhound SSC został stworzony, by rozpędzić się do przeszło 1600 km/h. Środki smarne na potrzeby projektu zapewnił Castrol.

Aktualny rekord prędkości na lądzie wynosi 1227,986 km/h (niespełna 800 mil/h). Od 18 lat dzierży go Brytyjczyk Andy Green, który dokonał tego w pojeździe Thrust SSC. Green, który na co dzień jest pilotem myśliwca, jest już gotowy by poprawić to osiągnięcie. W Wielkiej Brytanii powstaje Bloodhound SSC, którego celem jest nie tylko pobicie dotychczasowego rekordu, ale też przeniesienie rywalizacji na nowy poziom – 1000 mil/h (1609 km/h).

005___Andy Green

Rakiety, silnik odrzutowy i klasyczne V8

Do osiągnięcia takiej prędkości potrzebny jest niezwykły układ napędowy. Bloodhound SSC napędzany jest odrzutowym silnikiem Rolls-Royce pochodzącym z myśliwca Eurofighter Typhoon. Dodatkowo wspomagać go będzie zestaw rakiet hybrydowych Nammo. Razem mają one moc 135 000 KM. Na pokładzie Bloodhounda znajdzie się także klasyczny silnik spalinowy. 550-konny silnik V8 Jaguara będzie napędzać pompę utleniacza do rakiet.

002___Bloodhound 2015

Castrol na pokładzie

Castrol od wielu lat był obecny przy biciu rekordów prędkości. Aż 21 rekordów zostało ustanowionych z udziałem tej marki. Nie inaczej będzie tym razem. Bloodhound SSC wykorzysta zarówno specjalistyczne środki smarne Castrol, jak i takie, których używają miliony kierowców na całym świecie. W silniku odrzutowym będzie pracował olej Castrol 5000/BP Turbo 2380, w układzie hydraulicznym znajdzie się Castrol Hyspin AWH-M46, a za działanie hamulców będzie odpowiadać stosowany w motorsporcie płyn Castrol React SRF. Do smarowania łożysk kół posłuży Castrol Alphasyn T32, w pojeździe będzie stosowany także smar Castrol Intertox Medium 150. Silnik Jagura również będzie pracować w ekstremalnych warunkach, dlatego o jego smarowanie zadba doskonale znany olej Castrol EDGE.

„Produkty Castrol, także te z najnowszą technologią Titanium FST™, idealnie pasują do Bloodhounda SSC, przecież jest to wciąż samochód”, mówi Richard Noble, który odpowiada za konstrukcję pojazdu. „Nasza współpraca trwa już wiele lat, a pierwszy rekord prędkości z udziałem tej marki pobito już w latach 20. XX wieku”, dodaje.

Pustynia niezbędna

Na miejsce bicia rekordów ekipa Bloodhounda wybrała Republikę Południowej Afryki. Na pustyni Hakskeen Pan wytyczono i oczyszczono tor długi na 19 km i szeroki na 3 km. Pierwsze podejście ma zakończyć się poprawieniem obecnego rekordu. Bloodhounda SSC zobaczymy w akcji już jesienią tego roku. Pokonanie bariery 1000 mil/h zaplanowano na rok 2016.

SSC w nazwie pojazdu to skrót od „supersonic car”, czyli samochód naddźwiękowy.

SSC w nazwie pojazdu to skrót od „supersonic car”, czyli samochód naddźwiękowy.

Bloodhound SSC gościł na Stadionie Narodowym w Warszawie, podczas polskiej premiery oleju Castrol EDGE Titanium FST™ w maju 2014 r.

 

Castrol Infographic 02 text-pl_resized

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x