Dobra strona warsztatu

Dźwięk nie nadąża…

10 / 02 / 2015

Z wyglądu przypomina skrzyżowanie rakiety kosmicznej i samochodu. Ma moc ośmiokrotnie większą niż wszystkie bolidy Formuły 1 startujące w pojedynczym wyścigu GrandPrix. Bloodhound SSC został stworzony, by rozpędzić się do przeszło 1600 km/h. Środki smarne na potrzeby projektu zapewnił Castrol.

Aktualny rekord prędkości na lądzie wynosi 1227,986 km/h (niespełna 800 mil/h). Od 18 lat dzierży go Brytyjczyk Andy Green, który dokonał tego w pojeździe Thrust SSC. Green, który na co dzień jest pilotem myśliwca, jest już gotowy by poprawić to osiągnięcie. W Wielkiej Brytanii powstaje Bloodhound SSC, którego celem jest nie tylko pobicie dotychczasowego rekordu, ale też przeniesienie rywalizacji na nowy poziom – 1000 mil/h (1609 km/h).

005___Andy Green

Rakiety, silnik odrzutowy i klasyczne V8

Do osiągnięcia takiej prędkości potrzebny jest niezwykły układ napędowy. Bloodhound SSC napędzany jest odrzutowym silnikiem Rolls-Royce pochodzącym z myśliwca Eurofighter Typhoon. Dodatkowo wspomagać go będzie zestaw rakiet hybrydowych Nammo. Razem mają one moc 135 000 KM. Na pokładzie Bloodhounda znajdzie się także klasyczny silnik spalinowy. 550-konny silnik V8 Jaguara będzie napędzać pompę utleniacza do rakiet.

002___Bloodhound 2015

Castrol na pokładzie

Castrol od wielu lat był obecny przy biciu rekordów prędkości. Aż 21 rekordów zostało ustanowionych z udziałem tej marki. Nie inaczej będzie tym razem. Bloodhound SSC wykorzysta zarówno specjalistyczne środki smarne Castrol, jak i takie, których używają miliony kierowców na całym świecie. W silniku odrzutowym będzie pracował olej Castrol 5000/BP Turbo 2380, w układzie hydraulicznym znajdzie się Castrol Hyspin AWH-M46, a za działanie hamulców będzie odpowiadać stosowany w motorsporcie płyn Castrol React SRF. Do smarowania łożysk kół posłuży Castrol Alphasyn T32, w pojeździe będzie stosowany także smar Castrol Intertox Medium 150. Silnik Jagura również będzie pracować w ekstremalnych warunkach, dlatego o jego smarowanie zadba doskonale znany olej Castrol EDGE.

„Produkty Castrol, także te z najnowszą technologią Titanium FST™, idealnie pasują do Bloodhounda SSC, przecież jest to wciąż samochód”, mówi Richard Noble, który odpowiada za konstrukcję pojazdu. „Nasza współpraca trwa już wiele lat, a pierwszy rekord prędkości z udziałem tej marki pobito już w latach 20. XX wieku”, dodaje.

Pustynia niezbędna

Na miejsce bicia rekordów ekipa Bloodhounda wybrała Republikę Południowej Afryki. Na pustyni Hakskeen Pan wytyczono i oczyszczono tor długi na 19 km i szeroki na 3 km. Pierwsze podejście ma zakończyć się poprawieniem obecnego rekordu. Bloodhounda SSC zobaczymy w akcji już jesienią tego roku. Pokonanie bariery 1000 mil/h zaplanowano na rok 2016.

SSC w nazwie pojazdu to skrót od „supersonic car”, czyli samochód naddźwiękowy.

SSC w nazwie pojazdu to skrót od „supersonic car”, czyli samochód naddźwiękowy.

Bloodhound SSC gościł na Stadionie Narodowym w Warszawie, podczas polskiej premiery oleju Castrol EDGE Titanium FST™ w maju 2014 r.

 

Castrol Infographic 02 text-pl_resized

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Więcej informacji o polityce prywatności

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x