Dobra strona warsztatu

Grawitacja się nie liczy

07 / 08 / 2015

Obserwując jazdę „Raptownego” można odnieść wrażenie, że wsiadając na motocykl zostawia za sobą grawitację i inne prawa fizyki…

Nawet widząc ewolucje „Raptownego” na własne oczy trudno uwierzyć, że to w ogóle jest możliwe. Jazda na jednym kole – nieważne, na którym – jazda na stojąco, na jednej nodze, obok motocykla, bez trzymanki… Jak on to robi? Jak ta maszyna to wytrzymuje?!

Zobacz nasz film!

Nie taki motocykl straszny

W swoim warsztacie Hubert zdradził nam sekrety swojej maszyny. Wbrew naszym wyobrażeniom, nie jest to robiony na zamówienie motocykl, zaprojektowany wyłącznie do stuntu. Od kilku lat „Raptowny” jeździ na niemal seryjnym BMW F800R. Oczywiście, kilka poprawek było konieczne, rama i zawieszenie pozostały jak w oryginale.

BMW Huberta zostało „obrane” ze wszystkich zbędnych części. Brak kierunkowskazów, plastikowych osłon, zegarów czy przedniego reflektora wyklucza je ze zwykłego ruchu drogowego, ale na pokazach stuntowych wszystkie te elementy tylko by przeszkadzały.
Motocykl został za to wyposażony w dodatkowe elementy – podpórki na przednim kole i nad tylnym oraz konstrukcję z rur chroniącą silnik przed uderzeniami.

_MG_1572_d

Ręczny hamulec i duża „pizza”

Przeróbki wymagał także układ hamulcowy. W trakcie wykonywania tricków „Raptowny” musi mieć możliwość obsługiwania tylnego hamulca z kierownicy. Dlatego motocykl wyposażono w odpowiedni układ. BMW Huberta ma zmienione przełożenie. Przednią zębatkę zmienił na mniejszą, tylną – nazywaną „pizzą” – na większą. Prędkość maksymalna motocykla spadła do 140 km/h, ale to nie ona jest tu najważniejsza.

Motocykl dostał nowy układ wydechowy Akrapovic, który został zaprojektowany specjalnie na potrzeby stuntu. „Raptowny” przyznaje, że projekt tłumika skopiował od kolegi z Niemiec.
Ostatnią zmianą jest zamontowane w silniku pokrętło regulujące obroty. Przy jego pomocy Hubert może ustawić odpowiadające mu obroty na biegu jałowym i lepiej wykonywać niektóre tricki.

Według instrukcji silnik BMW F800R mieści 3 litry oleju. Hubert do swojego motocykla wlewa 5 litrów. To niezbędne, z uwagi na duże obciążenia, szybkie zmiany kierunku, przeciążenia i pracę silnika pod nietypowymi kątami. Stosowany przez niego olej to najnowszy produkt Castrol dla motocykli – Castrol Power 1.

_MG_1562_d

Warsztat sezonowy

Wszystkie prace przy swoim motocyklu Hubert wykonał sam. Dlatego też inni motocykliści powierzają mu swoje maszyny.

„Najczęściej są to maszyny typu „plastik” lub inaczej „ścigacz”. Te motocykle są chyba najmodniejsze, ze względu na to, że są efektowne i szybkie. Ale zdarzają się też inne rodzaje: crossowe, choppery czy motocykle turystyczne”
Hubert „Raptowny” Dylon

Praca warsztatu dla motocykli nierozerwalnie związana jest z sezonem motocyklowym. Zimą, kiedy wszystkie maszyny trafiają do garażów właścicieli, ruch zamiera. Dopiero wiosną, kiedy zaczynają się przygotowania do sezonu, coś zaczyna się dziać.

Niektóre naprawy wykonywane są częściej niż inne. „Tylna opona w BMW S1000RR przy zwykłej jeździe – nie mówię tu o paleniu gumy – wymaga wymiany co kilka tysięcy kilometrów”, mówi „Raptowny”. Częściej niż w samochodzie trzeba też wymieniać klocki hamulcowe.

Motocyklistom zdarzają się też upadki. Każda wywrotka, nawet najbardziej niewinna, zwykle kończy się połamaniem plastikowych elementów, które trzeba wymienić lub posklejać.
Praca przy motocyklu nigdy się nie kończy, zwłaszcza przy maszynie używanej w sporcie. Każdy pokaz czy nawet trening kończy się jakąś awarią. Czasem są to błahe problemy, czasem jednak zdarzają się takie przygody jak połamana rama. Wtedy doprowadzenie motocykla do poprzedniego stanu może potrwać trochę dłużej.

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x