Dobra strona warsztatu

Konie na zawołanie

28 / 10 / 2016

Najpopularniejsze samochody, to zawsze te najbardziej praktyczne. Na szczęście oprócz nich dostępne są pojazdy dysponujące większą ilością mocy i bardziej zadziornym charakterem. Dziś niemal każda marka ma w swojej ofercie samochody sportowe, lub przynajmniej usportowione wersje swoich bestsellerów.

Chyba każdy kierowca marzy skrycie o samochodzie sportowym. Śmiałe, wyzywające linie, pewne prowadzenie i nieograniczona moc dostępna na każde zawołanie. Na szczęście rynek motoryzacyjny zapewnia dziś wiele możliwości realizacji tego marzenia.

W obecnych czasach downsizing wkracza także do samochodów sportowych. Dobrym przykładem jest Ford Mustang napędzany turbodoładowanym silnikiem o pojemności zaledwie 2,3 l. Niezależnie od tego czy to mała, turbodoładowana jednostka z dużą mocą, czy atmosferyczny silnik V12, w trakcie sportowej jazdy w jego wnętrzu panują ekstremalne warunki. Dlatego te jednostki wymagają oleju wysokiej jakości, który zapewni im ochronę nawet przy wysokich obrotach i dużym obciążeniu. Takim olejem jest Castrol EDGE Supercar 10W-60. Zastosowana w nim technologia Titanium FST™ zapewnia niezwykle trwały film olejowy nawet w warunkach wysokiego ciśnienia wewnątrz silnika.
Michał Izdebski
Dział Techniczny Castrol

Mały ale wariat

Sportowe osiągi nie są już zarezerwowane wyłącznie dla agresywnych coupe. Usportowione kompakty i samochody miejskie, nazywane „hot-hatch’ami” potrafią być równie emocjonujące i ciekawe stylistycznie. Poszerzone nadkola, większe spojlery, dodatkowe wloty powietrza i agresywna kolorystyka sprawiają, że nawet VW Polo, Ford Fiesta czy Peugeot 208 oznaczone magicznymi literkami GTI, ST, RS czy R mogą przyciągać uwagę. Pod maską tych maluchów drzemie na ogół mniej więcej 180-200 KM mocy, co przy niskiej masie zapewnia imponujące osiągi.
Nie wszystkich jednak satysfakcjonuje nawet najmocniejszy hatchback z dodatkowym spojlerem. Są tacy, którzy oczekują bardziej dynamicznej sylwetki samochodu sportowego. Jeszcze do niedawna mogli wybierać spośród atrakcyjnych coupe i kabrioletów produkowanych na podzespołach bardziej rodzinnych modeli. Któż nie pamięta Opla Calibry – bliskiego kuzyna Opla Vectry, czy eleganckiego Peugeota 407 Coupe? Dziś jednak coraz mniej producentów ma takie samochody w swojej ofercie.

volkswagen_polo_r_wrc_street_17

Prawdziwi sportowcy

Dla bardziej ortodoksyjnych fanów samochodów sportowych liczy się tylko napęd na tył. Jednak na te zaawansowane technologicznie, bardzo mocne i wymagające doskonałego panowania nad kierownicą samochody mogą sobie pozwolić tylko nieliczni. Oferta jest jednak bardzo szeroka, co dowodzi dużego zapotrzebowania na te samochody. Porsche 911, sportowe modele BMW i Mercedesa, czy Ford Mustang nie zadowalają się dzisiaj mocą poniżej 300 KM. W samochodach Ferrari czy Lamborghini dolna granica mocy jest jeszcze wyżej. Na szczycie tej piramidy stoją wyjątkowe supersamochody, dostępne tylko dla wybrańców. Producenci tych supermocnych i superdrogich pojazdów w swoich silnikach celują w barierę 900-1000 KM. Koeniggsegg One:1 pod maską ma przeszło 1300 KM.

audi_tt_quattro_sport_concept_4

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x