Dobra strona warsztatu

Konie na zawołanie

28 / 10 / 2016

Najpopularniejsze samochody, to zawsze te najbardziej praktyczne. Na szczęście oprócz nich dostępne są pojazdy dysponujące większą ilością mocy i bardziej zadziornym charakterem. Dziś niemal każda marka ma w swojej ofercie samochody sportowe, lub przynajmniej usportowione wersje swoich bestsellerów.

Chyba każdy kierowca marzy skrycie o samochodzie sportowym. Śmiałe, wyzywające linie, pewne prowadzenie i nieograniczona moc dostępna na każde zawołanie. Na szczęście rynek motoryzacyjny zapewnia dziś wiele możliwości realizacji tego marzenia.

W obecnych czasach downsizing wkracza także do samochodów sportowych. Dobrym przykładem jest Ford Mustang napędzany turbodoładowanym silnikiem o pojemności zaledwie 2,3 l. Niezależnie od tego czy to mała, turbodoładowana jednostka z dużą mocą, czy atmosferyczny silnik V12, w trakcie sportowej jazdy w jego wnętrzu panują ekstremalne warunki. Dlatego te jednostki wymagają oleju wysokiej jakości, który zapewni im ochronę nawet przy wysokich obrotach i dużym obciążeniu. Takim olejem jest Castrol EDGE Supercar 10W-60. Zastosowana w nim technologia Titanium FST™ zapewnia niezwykle trwały film olejowy nawet w warunkach wysokiego ciśnienia wewnątrz silnika.
Michał Izdebski
Dział Techniczny Castrol

Mały ale wariat

Sportowe osiągi nie są już zarezerwowane wyłącznie dla agresywnych coupe. Usportowione kompakty i samochody miejskie, nazywane „hot-hatch’ami” potrafią być równie emocjonujące i ciekawe stylistycznie. Poszerzone nadkola, większe spojlery, dodatkowe wloty powietrza i agresywna kolorystyka sprawiają, że nawet VW Polo, Ford Fiesta czy Peugeot 208 oznaczone magicznymi literkami GTI, ST, RS czy R mogą przyciągać uwagę. Pod maską tych maluchów drzemie na ogół mniej więcej 180-200 KM mocy, co przy niskiej masie zapewnia imponujące osiągi.
Nie wszystkich jednak satysfakcjonuje nawet najmocniejszy hatchback z dodatkowym spojlerem. Są tacy, którzy oczekują bardziej dynamicznej sylwetki samochodu sportowego. Jeszcze do niedawna mogli wybierać spośród atrakcyjnych coupe i kabrioletów produkowanych na podzespołach bardziej rodzinnych modeli. Któż nie pamięta Opla Calibry – bliskiego kuzyna Opla Vectry, czy eleganckiego Peugeota 407 Coupe? Dziś jednak coraz mniej producentów ma takie samochody w swojej ofercie.

volkswagen_polo_r_wrc_street_17

Prawdziwi sportowcy

Dla bardziej ortodoksyjnych fanów samochodów sportowych liczy się tylko napęd na tył. Jednak na te zaawansowane technologicznie, bardzo mocne i wymagające doskonałego panowania nad kierownicą samochody mogą sobie pozwolić tylko nieliczni. Oferta jest jednak bardzo szeroka, co dowodzi dużego zapotrzebowania na te samochody. Porsche 911, sportowe modele BMW i Mercedesa, czy Ford Mustang nie zadowalają się dzisiaj mocą poniżej 300 KM. W samochodach Ferrari czy Lamborghini dolna granica mocy jest jeszcze wyżej. Na szczycie tej piramidy stoją wyjątkowe supersamochody, dostępne tylko dla wybrańców. Producenci tych supermocnych i superdrogich pojazdów w swoich silnikach celują w barierę 900-1000 KM. Koeniggsegg One:1 pod maską ma przeszło 1300 KM.

audi_tt_quattro_sport_concept_4

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Więcej informacji o polityce prywatności

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x