Dobra strona warsztatu

Kosmiczne przyśpieszenie

04 / 05 / 2015

Andy Green za sterami Bloodhounda SSC zamierza osiągnąć prędkość 1000 mil/h. Do tego potrzebny jest niezwykły napęd. Bloodhound SSC ma na pokładzie aż trzy silniki, które łącznie dysponują mocą 135 000 KM.

W jaki sposób rozpędzić pojazd do prędkości 1000 mil/h? Inżynierowie stojący za projektem Bloodhound SSC poświęcili temu zagadnieniu wiele uwagi. Rozważano różne rodzaje napędu, biorąc pod uwagę nie tylko ich skuteczność, ale przede wszystkim bezpieczeństwo.

Złożony system

Początkowo pojazd miał być napędzany tylko przy pomocy rakiet hybrydowych. Jednak wadą tego rozwiązania jest ograniczona możliwość sterowania pracą rakiet. Dlatego zdecydowano się na kombinację silników rakietowych i odrzutowego, co zapewnia większą kontrolę nad przyśpieszeniem i bezpieczeństwo dla kierowcy.

Podstawowa jednostka napędowa Bloodhounda pochodzi z myśliwca Eurofighter Typhoon. Odrzutowy silnik Rolls-Royce EJ200 zapewnia blisko połowę mocy niezbędnej do rozpędzenia pojazdu. Zaletą tej jednostki jest możliwość sterowania jej pracą. Kierowca w każdej chwili może ograniczyć ciąg lub po prostu wyłączyć silnik.

Zobacz nasz film!

Znane materiały, niezwykłe zastosowanie

Dodatkowym źródłem napędu jest bateria kilku hybrydowych rakiet Nammo, które działają poprzez reakcję paliwa stałego i ciekłego. Paliwem stałym jest HTPB – twarda gumowa substancja, z której produkuje się m.in. silentblocki stosowane w samochodach czy kółka deskorolek. Ciekłym paliwem, czyli utleniaczem, jest z kolei nadtlenek wodoru. Płyn, który w 3-procentowym stężeniu sprzedawany jest jako woda utleniona, w Bloodhoundzie będzie miał stężenie 86 proc. Energia, która uwalnia się przy reakcji tych dwóch substancji pozwoli wygenerować ciąg 111 kN przez około 20 s. Utleniacz znajdzie się w specjalnym zbiorniku. Pompę, która dostarczy go do komory spalania, napędzać będzie 8-cylindrowy silnik Jaguara.

Ważna koordynacja

Kluczem powodzenia całej operacji będzie idealna koordynacja pracy wszystkich jednostek. Andy Green musi przy pomocy silnika odrzutowego rozpędzić pojazd do odpowiedniej prędkości zanim uruchomi rakiety. Jeśli odpali je za wcześnie, paliwo skończy się przed osiągnięciem celu. Jeśli za późno, będzie miał problemy z zatrzymaniem Bloodhounda.
Żaden z elementów nie może zawieść, dlatego konstruktorzy pojazdu postawili na maksymalną ochronę. Silnik odrzutowy smarować będzie olej Castrol 5000/BP Turbo 2380. W V8 Jaguara znajdzie się sprawdzony olej Castrol EDGE. Płyny i środki smarne Castrol pracować będą także w układach hydraulicznych i hamulcowym Bloodhounda, a także w łożyskach kół i innych podzespołach.

Bicie rekordu prędkości zaplanowano na październiki tego roku. Na pustyni Hakskeen Pan w RPA Andy Green zamierza pokonać dotychczasowy rekord, który ustanowił 18 lat temu. Rok później celem będzie bariera 1000 mil/h.

Co się stanie, gdy połączymy gumę, z której zrobione są kółka deskorolek i mocno stężoną wodę utlenioną? Powstanie rakieta zdolna rozpędzić pojazd od 1000 mil/h!

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x