Dobra strona warsztatu

Liczy się uniwersalność

04 / 05 / 2015

Każdy kto choć raz zerknął na etykietę oleju przekonał się, że jest ona zapełniona dziesiątkami informacji i specyfikacji. Coraz częściej oleje dedykowane są do konkretnych marek, zawężając ich zastosowanie. Czy są oleje, które można stosować we wszystkich markach samochodów?

Współczesne silniki wymagają starannie dobranego oleju. Każdy producent samochodów przedstawia szczegółowe wymagania wobec środków smarnych. Stworzenie jednego oleju, który spełniałby je wszystkie naraz jest niemożliwe. Dlatego dla każdego produktu powstaje kilka specyfikacji, dedykowanych do poszczególnych marek.

Podstawowe parametry

Oprócz podstawowego podziału na oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne, najczęściej stosowanym rozróżnieniem jest klasyfikacja lepkościowa. Na podstawie tego, jak olej zachowuje się w niskich i wysokich temperaturach oznaczany jest odpowiednimi symbolami.
Producenci samochodów zwykle przedstawiają swoje zalecenia co do lepkości oleju, zostawiając niewielki margines wyboru. Czasem jednak ich wskazania są jednoznaczne. Zwykle dotyczy to maksymalnej lepkości oleju w wysokich temperaturach.
07_magnatec

„Pod nazwą Magnatec kryje się pięć olejów syntetycznych i dwa półsyntetyczne i jeden mineralny. Castrol Magnatec 5W-30 w specyfikacji A5 i C2 to oleje energooszczędne. Dwa oleje w specyfikacji ACEA C – 5W-30 C2 i 5W-40 C3 to produkty o niskiej emisji popiołów. Magnatec 5W-30 A5, 5W-40 C3 i Magnatec Diesel 5W-40 to oleje Longlife, o wydłużonym okresie między wymianami. Przykładowo Castrol Magnatec 5W-30 C2 spełnia wymagania koncernu PSA, więc może być stosowany w Citroenach i Peugeotach, a także w silnikach Fiata i Toyoty. Z kolei 5W-30 w specyfikacji A3/B4 może być stosowany w Renault, Oplach, Chevroletach, Fiatach i BMW”, wylicza Paweł Mastalerek z działu technicznego Castrol.

Lepkość nie wystarczy

Decyzja czy wybrać olej 5W-30 czy 10W-40 nie rozwiązuje jednak sprawy. Producenci samochodów wyznaczają normy, które musi spełniać olej. Każdy z nich ma inne standardy i inne testy. Według nich nawet oleje o takiej samej lepkości mogą różnić się między sobą. Z pomocą przychodzi tu organizacja ACEA, zrzeszająca europejskie marki. – Klasyfikacja ACEA to drugi, obok lepkości wyróżnik olejów. Równie ważne są normy producentów samochodów (tzw. Normy OEM), są one wyznaczane pod konkretną markę samochodu, jak i pod konkretne silniki.

Pełny zasięg

Opracowanie gamy produktów, która będzie spełniała oczekiwania wszystkich producentów samochodów jest dużym wyzwaniem. Olejem który można dopasować do niemal każdego auta jest Castrol Magnatec, który dostępny jest aż w ośmiu specyfikacjach.

Zgodność z normami ACEA sprawia, że oleje Magnatec można stosować w samochodach większości europejskich producentów oraz innych popularnych marek. Dzięki temu gama Castrol Magnatec jest niezwykle uniwersalna – każdy może znaleźć odpowiedni olej do swojego auta.

Castrol_Tabelka_w3

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x