Dobra strona warsztatu

Od Malucha do WRC

15 / 09 / 2015

Fiat 126p z klatką i „podkręconym” silnikiem – tak dla Maćka Oleksowicza zaczęła się przygoda z rajdami samochodowymi. W trakcie 15 lat startów warszawski kierowca startował samochodami różnych klas – zwykle tych topowych.

DSC_7109Po tym jak startujący rajdowymi „maluchami” w KJS-ach koledzy zarazili Maćka pasją do rajdów, warszawski kierowca kupił A-grupowego Fiata Cinquecento Sporting i w 2000 r. wyruszył na trasy amatorskich rajdów. Rok później startował już w Pucharze PZM – ówczesnej rajdowej II lidze. W 2002 r. Fiata zastąpił Volkswagen Polo GTI. Choć Polo było rajdówką grupy N, miało prawie dwa razy więcej mocy niż Cinquecento, zostało też profesjonalnie przygotowane do sportu przez VW Motorsport.

Polo było świetnym autem do stawiania pierwszych kroków. Było prostą konstrukcją opierającą się na seryjnych częściach tam gdzie to było wystarczające i posiadającą wzmocnione elementy kluczowe takie jak skrzynia biegów oraz wyśmienite amortyzatory Ohlins wspomina Maciek Oleksowicz.

Jedynym mankamentem niemieckiej rajdówki była jej duża waga. Nie przeszkodziło to Maćkowi wywalczyć tytułu Wicemistrza Polski w klasie N2 w sezonie 2003 – pierwszym roku startów w RSMP.

rzesz_053

Cztery łapy

W sezonie 2004 Maciek przesiadł się do auta z napędem na 4 koła. Debiutem był start za kierownicą Mitsubishi Lancera Evo VII w Rajdzie Bałtyku 2003. Na samochód testowy wybrał Mitsubishi Lancera Evo VI, kupionego od Michała Sołowowa. Za jego kierownicą Maciek wystartował treningowo w dwóch rundach Pucharu PZM.
Ale główną bronią warszawskiego kierowcy było Subaru Impreza STI grupy N. W pierwszym roku było to auto w specyfikacji N9. W kolejnych 5 sezonach Maciek sięgał po nowsze wersje japońskiej rajdówki – N11 i N12. Samochody przygotowane były przez ekipę Leszka Kuzaja, który w tym czasie dominował w mistrzostwach Polski.

Wszystkie Imprezy, którymi jeździłem były do siebie dość podobne. Wersje N9, N10, N11, N12 to były kolejne ewolucje tej samej konstrukcji. Auto jak na tamte czasy świetnie się prowadziło, dysponowało kłową skrzynią biegów, bardzo dobrym zawieszeniem. Silnik nie był tak silny jak w Mitsubishi, ale nie przeszkadzało to w odnoszeniu sukcesów.

Miałem też okazję jeździć nowszą wersją Imprezy – modelem N14, który nie przypadł mi do gustu. Auto nie prowadziło się tak dobrze jak poprzednie wersje. Kiedyś pewien inżynier na moje pytanie „Dlaczego Subaru zrobiło taką konstrukcję tylnego zawieszenia w aucie do sportu?” odpowiedział „Bo chcieli, aby było więcej miejsca w bagażniku”. Obrazuje to podejście japońskiej marki do sportu. Subaru z kultowego rajdowego samochodu stało się „rodzinnym sedanem”.

elmot_09__172

Z najwyższej półki

Po latach dominacji w polskich rajdach, auta klasy N4 zaczęły ustępować pola nowocześniejszym, przygotowanym od podstaw do rajdów samochodom Super 2000. Maciek testował Fiata Punto S2000, ale ostatecznie w 2009 r. wybór padł na Peugeota 207 S2000, należącego wcześniej do Tomka Kuchara. Za jego kierownicą Maciek osiągnął swój najlepszy do tej pory wynik w mistrzostwach Polski – drugie miejsce w Rajdzie Dolnośląskim.

Testowałem Fiata Punto S2000, ale ostatecznie wybór padł na Peugeota. Fiat był niedopracowany, awaryjny i w zasadzie jego jedyną zaletą była cena wyjaśnia warszawski kierowca.

croatia_01

Czas na Forda

Po roku startów Peugeotem warszawski kierowca zmienił rajdówkę na nowocześniejszego Forda Fiestę S2000, stworzył też własną ekipę, która serwisowała zbudowany przez M-Sport samochód. Za kierownicą Forda wyruszył na podbój zagranicznych oesów. W pierwszym roku startów w mistrzostwach Europy zajął piąte miejsce, rok później był czwarty – do miejsca na podium zabrakło dwóch punktów. W 2012 r. Maciek wystartował w mistrzostwach świata, w klasyfikacji SWRC. Rywalizację zakończył na piątej pozycji.

W 2014 r. wysłużona Fiesta S2000 ustąpiła najnowszej konstrukcji Forda i M-Sportu – Fieście R5. Oprócz nowego przodu i zmian w konstrukcji zawieszenia, nowa rajdówka z M-Sportu ma zupełnie inny silnik. Zamiast 2-litrowej, atmosferycznej jednostki, zastosowano silnik 1,6 z turbodoładowaniem. Takim autem Maciek walczy obecnie w RSMP.
Ford Fiesta R5 z zewnątrz jest podobny do wersji S2000 ale, prowadzi się nieco inaczej. Przedewszystkim została poprawiona konstrukcja przedniego zawieszenia dzięki czamu na asfalcie auto trochę lepiej skręca. Silnik jest bardziej elastyczny. Jednak ze względu na limity kosztów auto S2000 było zbudowane ze znacznie wytrzymalszych materiałów. Fiesta S2000 na szutrze była najlepszym autem jakim jeździłem.

SONY DSC

Nie tylko mistrzostwa

Oprócz regularnych startów mistrzostwach Polski, czy przygody z zagranicznymi rajdami, Maciek bierze też udział w innych imprezach i testach. Warszawski kierowca regularnie uczestniczył w kolejnych edycjach Inter Cars Motor Show w Warszawie. Tam siadał za kierownicą Forda Fiesty R2, Subaru Imprezy N14 i innych pojazdów. Maciek ma też na koncie testy Fiata Punto S2000 i Mini John Cooper Works WRC. Na potrzeby programu Fifth Gear usiadł też za sterami Subaru Imprezy Proto, zbudowanej na wzór pierwszego modelu Imprezy WRC.

Testy w Mini były dla mnie ciekawym przeżyciem. To był jedyny raz kiedy miałem okazję prowadzić samochód klasy WRC. Auto jest oczywiście szybsze i lepiej się prowadzi od R5 lub S2000, jednak nie jest to gigantyczna różnica. Dla kierowcy, który jeździ R5 lub S2000 przesiadka do WRC nie powinna stanowić bardzo dużego problemu zapewnia Maciek.

testybarb0009_5480320810a12

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x