Dobra strona warsztatu

Pocisk w tytanowej powłoce

25 / 06 / 2015

Aby pobić rekord prędkości na lądzie, potrzebny jest wyjątkowy pojazd. Bloodhound SSC to efekt pracy całego zespołu inżynierów związanych z Formułą 1 i innymi sportami motorowymi, a także przemysłem lotniczym. Poznajcie tę wyrafinowaną konstrukcję.

Choć na pierwszy rzut oka Bloodhound SSC przypomina odrzutowiec, wciąż jest samochodem. Porusza się po ziemi, ma cztery koła i jest w pełni sterowany przez kierowcę. Wszystko inne jest jednak w nim niezwykłe.

Najlepszy kompromis

Gdyby zapytać dowolnego specjalistę od aerodynamiki o idealny kształt, bez wahania narysuje przypominającą pocisk elipsoidę. Pojazd bijący rekord prędkości musi mieć jednak koła, silnik odrzutowy z potężnymi wlotami powietrza oraz skrzydła utrzymujące go stale na ziemi. Do tego dochodzi cała masa wyzwań towarzyszących przekraczaniu bariery dźwięku. Kształt Bloodhouda to wynik drobiazgowej pracy i wielu kompromisów na rzecz funkcjonalności.

Zobacz nasz film!

Najbezpieczniejszy kokpit

Przednia część pojazdu to wykonany z włókna węglowego monocoque, kryjący kabinę kierowcy. Przypomina połączenie kokpitu bolidu Formuły 1 i prototypu z serii Le Mans. Siedem warstw włókna węglowego wzmacnianego aluminiową strukturą na zewnątrz i pięć warstw od wewnątrz, tworzy najbezpieczniejszy kokpit w historii motorsportu.

Mocowanie przedniego zawieszenia wykonano z kutego aluminium. Wraz z przednimi kołami, które również zostaną wykute z aluminium, będzie ono zakryte osłoną z włókna węglowego. Osłona ta będzie równocześnie nosem pojazdu.

04_bh__05_bh__BLOODHOUNDSSC_cutaway_Sep14

Silnik na ramie

Za kabiną kierowcy potężny wlot powietrza otwiera część kryjącą układ napędowy. Do rozpędzania Bloodhounda posłuży silnik odrzutowy Rolls-Royce EJ200 oraz bateria rakiet hybrydowych. Paliwo do nich dostarczać będzie pompa napędzana silnikiem V8 Jaguara.

Cały ten zespół spoczywa na stalowej ramie, która również utrzymuje tylne zawieszenie pojazdu. Wewnątrz tej ramy znajdzie się silnik spalinowy, pompa i zbiornik utleniacza do rakiet oraz same rakiety. Wyżej umieszczony zostanie silnik odrzutowy, który od góry wzmacniać będzie aluminiowo-tytanowe ożebrowanie. Zewnętrzną powłokę wykonano z tytanu, by zredukować masę Bloodhounda, nie tracąc przy tym sztywności.

Siła docisku

Oprócz obniżonego nosa, za docisk pojazdu do podłoża odpowiadać będą skrzydła umieszczone z boku Bloodhounda. Ich kąt nachylenia sterowany jest przez komputer, na podstawie danych o obciążeniu kół. Jeśli obciążenie to będzie zbyt duże i grozić będzie uszkodzeniem kół, kąt nachylenia będzie się zmniejszał. Jeśli pojazd zacznie tracić docisk – zwiększał. Potężny statecznik na końcu pojazdu pomoże zachować stabilność i utrzymać kontrolę nad samochodem.

04_bh__05_bh__10887140_10152640310331936_3807011035928946369_o

Z Castrol na pokładzie

Próba pokonania bariery 1000 mil/h nie odbędzie się bez udziału Castrol. Oleje i płyny Castrol znajdą się w kluczowych systemach Bloodhounda. Olej Castrol 5000/BP Turbo 2380 smarować będzie silnik odrzutowy, a Castrol EDGE będzie chronić V8 Jaguara. Płyny i środki smarne Castrol pracować będą także w układach hydraulicznych i hamulcowym Bloodhounda, a także w łożyskach kół i innych podzespołach.

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x