Dobra strona warsztatu

W stronę ekologii, Nowe sekwencje ACEA

10 / 02 / 2015

Oleje do silników samochodowych muszą nadążać za ciągłym rozwojem jednostek napędowych. Aby to ułatwić i uszeregować, Europejski Związek Producentów Samochodów (ACEA) w regularnych odstępach czasu publikuje nowe normy, które wyznaczają kierunek zmian. W 2015 r. ukaże się ich kolejna aktualizacja.

Od blisko 20 lat Europejski Związek Producentów Samochodów (ACEA) co dwa lata opracowuje szereg norm, nazywanych sekwencjami olejowymi, które wyznaczają kierunek rozwoju środków smarnych. Ustalane przez ACEA standardy początkowo miały dotyczyć Europy, z czasem jednak zaczęły być stosowane przez producentów na całym świecie.

Wspólne kategorie

ACEA wprowadziła wstępną kategoryzację olejów silnikowych na cztery grupy. Grupa A obejmuje produkty przeznaczone do samochodów z silnikami benzynowymi. W kategorii B mieszczą się oleje przeznaczone do jednostek wysokoprężnych. W grupie C mieszczą się środki smarne przeznaczone do silników benzynowych i diesli wyposażonych we wtórny obieg spalin i o niskiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanych (SAPS). Klasa E przeznaczona jest do jednostek wysokoprężnych o dużej pojemności. Wprowadzenie takiego podziału ułatwiło pracę producentom olejów, którzy nie musieli opracowywać własnych specyfikacji.

W kierunku paliw alternatywnych

Coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin, oraz oczekiwania użytkowników samochodów, wymuszają stały rozwój silników. Muszą one stawać się bardziej ekologiczne, bardziej ekonomiczne i trwałe. Istotnym kierunkiem zmian jest poszukiwanie alternatywnych paliw, czy stosowanie coraz większej ilości biokomponentów. Za rozwojem jednostek napędowych i paliw, muszą też nadążyć producenci środków smarnych.

Kolejne sekwencje olejowe są więc coraz bardziej wymagające. Producenci muszą zaktualizować swoje testy pod kątem większych obciążeń dla silników, związanych ze stosowaniem nowoczesnych paliw. Przykładowo, obecne oleje w reakcji z paliwem typu biodiesel mają tendencję do gęstnienia w niskich temperaturach, co w wypadkach ekstremalnych może prowadzić nawet do awarii silnika. W 2015 r. opublikowane zostaną nowe sekwencje olejowe ACEA 2014. Według Pawła Mastalerka z działu technicznego Castrol, będą one odpowiedzią właśnie na taki kierunek zmian: „Spodziewamy się, że nowe sekwencje ACEA będą wyznaczać kierunek rozwoju olejów z położeniem mocnego akcentu na stosowanie biodiesla i pozostałych paliw alternatywnych. Oczekujemy też dodania nowych kategorii do sekwencji z grupy C. Dla zwykłych użytkowników przyniesie to wymierne korzyści – bardziej wydajną pracę silnika i mniejsze zużycie paliwa”.

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x