Dobra strona warsztatu

Warsztat błyskawiczny

09 / 07 / 2015

Raz do roku parking przed największym hotelem w Mikołajkach zamienia się w ogromny warsztat, w którym serwisowane są niezwykłe samochody. Podczas Rajdu Polski fabryczne ekipy rozstawiają stanowiska serwisowe, których może pozazdrościć im niejeden warsztat.

W tym sezonie w mistrzostwach świata startują cztery zespoły fabryczne: M-Sport, Volkswagen, Citroën i Hyundai. Oprócz nich swój zespół ma także Skoda, ale nowiutkie Fabie R5 startują w klasie WRC2, więc ich stanowisko jest w innej części parku serwisowego.

Aleja fabryczna

Zespoły producentów rozłożyły swoje stanowiska w jednym rzędzie, tworząc długą, kolorową aleję. Pomiędzy nimi kawałek miejsca znalazły ekipy „prywaciarzy” – Lorenza Bertelliego, Martina Prokopa i Roberta Kubicy. Jednak ich serwisy w porównaniu z fabrycznymi wyglądały dość skromnie.

_MG_1751_dPod namiotem

Citroën i M-Sport stawiają na klasyczne namioty – pod każdym wyznaczone jest jedno stanowisko serwisowe dla każdego auta. U Brytyjczyków były cztery namioty – dla dwóch kierowców fabrycznej ekipy oraz dla dwóch kierowców startujących w klasie WRC2 Fordami Fiesta R5. Citroën miał tylko dwa namioty dla swoich dwóch załóg. Francuski zespół za stanowiskami serwisowymi, przy których stały wózki z narzędziami, podnośniki, myjki i inne niezbędne narzędzia, ustawił dużą ciężarówkę stanowiąca zaplecze. Ekipa M-Sportu ustawiła z tyłu szereg zamykanych namiotów, gdzie przechowywano części i opony.

_MG_1861_d

Przenośny warsztat

Dużo bardziej imponujące były serwisy Volkswagena i Hyundaia. Niemiecki zespół, który w każdym rajdzie wystawia trzy załogi, zbudował trzy stanowiska przypominające garaże. Stanowisko otoczone było z trzech stron ciężarówkami – jedna stanowiła zaplecze techniczne, w drugiej urządzono miejsce odpoczynku dla kierowców, trzecia była pomieszczeniem dla VIP-ów, dziennikarzy i zaproszonych gości.
Jeszcze dalej poszedł Hyundai. Koreański zespół postawił dwupoziomowy garaż na cztery samochody. Motorhome Hyundaia jako jedyny miał nawet własną podłogę i rampy wjazdowe.

_MG_1846_dWszystko pod ręką

Niezależnie od rozmiaru serwisu, wszystkie ekipy muszą pracować w tych samych warunkach. Mechanicy mają ograniczoną ilość czasu na naprawy – oprócz ostatniego, 45-minutowego serwisu na koniec dnia, pozostałe mają 15 lub 30 min. Dlatego stanowisko serwisowe musi być urządzone tak, by wszystko było pod ręką. Do każdego samochodu przypisane są niezliczone komplety narzędzi – uporządkowane w wózkach, walizeczkach czy na wieszakach. Wszystkie narzędzia przyjeżdżają na rajd w kilku egzemplarzach, na wypadek gdyby któreś zostało uszkodzone.

_MG_1882_dCoś dla gości

Oprócz miejsca do naprawiania pojazdów każdy team zapewnia także pomieszczenia gościnne dla gości i mediów. M-Sport i Citroën postawiły pawilony z prefabrykatów. W środku kilka wygodnych foteli i stolików, szwedzki stół i lodówka z zimnymi napojami.
Goście Hyundaia mogli udać się na znajdują się na piętrze galerię. Tam mogli podziwiać z góry pracę mechaników, przy okazji korzystając z poczęstunku. Volkswagen postawił obok serwisu budynek wielkości małej restauracji. Znalazło się nawet miejsce na małą antresolę ze stolikami.

_MG_1788_dNie od razu Rzym zbudowano…

Ustawienie tak wielkiego stanowiska, jakim dysponują Hyundai czy Volkswagen, wymaga kilku dni przygotowań. Całe konwoje ciężarówek przybywają do parku serwisowego na tydzień przed rajdem. Rozstawienie liczącego 900 m kw. powierzchni serwisu Hyundaia zabiera zwykle około 3 dni. Efektem jest jednak warsztat, którego pozazdrościłby niejeden.

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x