Dobra strona warsztatu

Wyzwania innej skali

04 / 05 / 2015

Kierowcy samochodów osobowych nie mogą narzekać na brak warsztatów: od tych dużych, profesjonalnych, po „złote rączki” w przydomowych garażach. Sprawa się jednak komplikuje, kiedy przychodzi do naprawy samochodu ciężarowego. Tu potrzebny jest serwis, który potrafi sprostać wyzwaniu o znacznie większej skali…

Warsztat samochodów ciężarowych to zupełnie inna historia niż zwyczajny serwis dla samochodów osobowych. Inny jest sprzęt, inne naprawy i zupełnie inni klienci.

Dobra lokalizacja, specjalistyczny sprzęt

Warsztat dla samochodów osobowych można otworzyć praktycznie wszędzie. Nie jeden serwis rozpoczynał swoją działalność w niewielkim garażu. Oczywiście im większy zakres działalności, tym więcej potrzeba przestrzeni – nowoczesne warsztaty rozrastają się dziś do naprawdę dużych rozmiarów, z halami na kilka stanowisk, wygodnymi poczekalniami i eleganckimi biurami.

Serwis ciężarówek to jednak inne wyzwanie. Tu lokalizacja jest niezwykle istotna. „Zanim wybuduje się taki warsztat, trzeba upewnić się, że jest do niego dojazd. Wszystkie drogi prowadzące do serwisu muszą mieć odpowiednią nośność, by ciężkie samochody mogły do niego dotrzeć”, wylicza Grzegorz Kądziela z podwarszawskiego Top Service. Do większej masy pojazdów musi być przystosowany cały warsztat. Plac postojowy przed halą napraw musi nie tylko pomieścić odpowiednią liczbę dużych samochodów, ale też wytrzymać ich wagę.

„Taki rodzaj działalności wymaga specjalistycznego sprzętu, który jest większy, dostosowany do wagi obsługiwanych pojazdów i niestety odpowiednio droższy, zarówno w zakupie, jak i eksploatacji”, mówi Grzegorz Kądziela.

Ogromne hale, długie kanały przejazdowe, podnośniki zdolne udźwignąć ważący nawet kilkadziesiąt ton pojazd, urządzenia do serwisu opon samochodów ciężarowych, to nie jest cała recepta na sukces. Równie ważni są ludzie.

„Utarło się, że praca mechanika w warsztacie dla ciężarówek to ciężka i trudna praca. Dlatego dużo mniej osób szkoli się w tym kierunku i trudno znaleźć odpowiednich ludzi”, dodaje nasz rozmówca.
50_mechanic_at_work-1445

Częste wizyty

Samochody ciężarowe trafiają do serwisów częściej niż osobowe. Głównym powodem jest ich intensywna eksploatacja. Ciężarówki jeżdżące na długich trasach pokonują często ponad 120 tys. km rocznie. Te poruszające się na krótkich dystansach pracują w ciężkich warunkach, np. na budowach.

„Niektórzy kierowcy dbają o swoje auta, dla innych to tylko auta służbowe. Firmy do których należą te pojazdy również mają różne podejście do serwisowania swojej floty. Niektóry eksperymentują, za każdym razem szukają najtańszego warsztatu. Inni wolą mieć stałą obsługę, w jednym warsztacie, który zna historię ich pojazdów i ma odpowiednich ludzi i narzędzia”, opowiada Kądziela.

ACH_4143_01

Długie przebiegi

Wśród kluczowych w warsztacie narzędzi znajdują się te, które służą do wymiany oleju. Czynność ta na pierwszy rzut oka jest podobna jak w samochodzie osobowym – zlewamy stary olej, wymieniamy filtry i zalewamy nowym. W praktyce wygląda to jednak trochę inaczej. W silniku samochodu ciężarowego mieści się blisko 10 razy więcej oleju niż w „osobówce”. Potrzebna jest więc wanna na 30 l starego oleju lub urządzenie, które odciągnie go z silnika do specjalnego zbiornika. Po wymianie stosownie większych filtrów, trzeba nalać nowy olej. Przelewanie go ręcznie z beczki nie było by wygodne, dlatego mechanicy mają zwykle do dyspozycji specjalne pompy.

„Częstotliwość wymiany oleju zależy od zaleceń producenta i warunków eksploatacji. W samochodach pracujących na krótkich dystansach, ale w ciężkich warunkach olej trzeba wymieniać co 20-30 tys. km. Auta miejskie, kurierskie jeżdżące na średnich dystansach mogą pokonywać 40-60 tys. km bez wymiany. W samochodach jeżdżących na długich trasach te wymiany mogą następować jeszcze rzadziej”, mówi Kądziela. „We współczesnych ciężarówkach olej trzeba dodatkowo uzupełniać. Kiedyś uważano, że spalanie oleju oznacza jakąś usterkę silnika, dzisiaj uważa się to za normę”, dodaje.
castrol_vecton_4

„Rodzina olejów Vecton to efekt 20 000 testów w laboratoriach, 2,5 mln km testów silnikowych oraz 1,2 mln km podczas prób drogowych, w których wały korbowe silników wykonały łącznie ponad 4 miliardy obrotów. To pozwoliło nam dokładnie sprawdzić właściwości olejów Vecton”, mówi Paweł Mastalerek, kierownik działu technicznego Castrol w Polsce.

Castrol Vecton – nowa gama olejów do ciężarówek

W odpowiedzi na potrzeby właścicieli ciężarówek Castrol właśnie wprowadził na rynek nową linię olejów – Vecton. Linia ta zastępuje dotychczasowe produkty Enduron i Tection Global. Dzięki zastosowaniu technologii System 5TM nowe oleje o 40 proc. przekraczają wymagania norm API i ACEA. Pozwala to na wydłużenie okresów między wymianami, ograniczenie zużycia paliwa i oleju oraz zapewnia lepszą ochronę silnika i większą moc.

Nowe oleje Castrol Vecton utrzymują stabilną lepkość, mimo wydłużenia okresów między wymianami oleju. Stabilna lepkość ma kluczowe znaczenie dla zużycia paliwa – wraz z przebiegiem lepkość oleju zwiększa się, przez co rosną opory wewnętrzne silnika i wzrasta zużycie paliwa. W oleju Vecton wzrost lepkości jest niewielki mimo wydłużenia przebiegów między wymianami. Dzięki temu silnik oszczędniej obchodzi się z paliwem, niższe jest także zużycie samego oleju. Koszt paliwa stanowi największy wydatek w firmach transportowych. Zmniejszenie zużycia nawet o 1 proc. (jak w przypadku olejów Vecton Fuel Saver 5W-30) w połączeniu z wydłużonymi przebiegami między wymianami może dać oszczędności na poziomie wydatków na przeglądy związane z wymianą oleju, a nawet wyższe.

W nowej ofercie znajdzie się osiem olejów w trzech lepkościach, wśród nich także produkty niskopopiołowe do silników spełniających normę Euro 6, wyposażonych w systemy wtórnej obróbki spalin.

Przeczytaj na naszym blogu artykuł Damiana Śmigielskiego, który odwiedził Man Truck&Bus Center Małopole, by na własne oczy zobaczyć pracę serwisu ciężarówek.

castrol_vecton_long_drain_10w_40_e7

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x