Dobra strona warsztatu

Z wizytą u driftującego Trolla

10 / 02 / 2015

W podwarszawskim garażu Pawła Treli stoi wyjątkowy samochód. Nie ma na świecie drugiego Opla GT profesjonalnie przygotowanego do driftu. Zawodnik teamu Castrol EDGE opowiedział nam o swoich przygotowaniach do nowego sezonu i planowanych modyfikacjach samochodu.

W niedużym garażu, pomiędzy innymi samochodami, które w mniejszym lub większym stopniu są już przygotowane do sportu, stoi maszyna jakiej nie ma nikt na świecie. Opel GT, nazwany przez konstruktora „MayBug”, to jedyny taki samochód startujący w zawodach driftowych.

Coś wyjątkowego

Dlaczego takie auto? Paweł Trela przyznaje, że chodziło o stworzenie czegoś wyjątkowego. W drifcie królują Nissany, BMW i Toyoty. Kolejne takie auto niczym by się nie wyróżniało. Ale poza unikatowością za Oplem przemawiały też aspekty techniczne. Przestrzeń między przednią osią a grodzią wystarcza, by zmieścić tam potężny silnik z Toyoty Supry. Zaawansowane, wielowahaczowe zawieszenie ciężko jest ustawić, ale gdy już opanuje się tę sztukę, korzyści są ogromne – to kolejny z argumentów na rzecz GT.

004___003___05-trela-pod

Drobne modyfikacje

Plan startów Pawła w tym sezonie jest jeszcze w trakcie potwierdzania, ale przed kwietniową inauguracją driftowego sezonu, MayBug musi przejść gruntowny przegląd i kilka modyfikacji. Przed pierwszymi zawodami, samochód jest rozkręcany niemal na części pierwsze. Paweł i jego przyjaciel Rafał Jechna, który pomaga mu w pracy przy aucie, sprawdzają zużycie kolejnych podzespołów i oceniają, co wymaga wymiany. To jest też dobra okazja do usunięcia problemów, które pojawiły się w trakcie poprzednich zawodów. Na nowy sezon Opel popularnego Trolla dostanie więc nowe, większe filtry paliwa. W planach jest także wymiana amortyzatorów na bardziej zaawansowany model renomowanej marki öhlins, z potrójną regulacją. W dotychczasowych „amorkach” można było ustawić tylko dwa parametry. Taka zmiana wpłynie na zdecydowaną poprawę właściwości trakcyjnych samochodu, szczególnie na mniej równych torach. Wymianie ulegną też przednie wahacze, które Paweł zaprojektuje od nowa.

„Z wymianą zawieszenia wiąże się konieczność ustawiania wszystkiego od nowa. Przy ograniczonej możliwości testów to będzie ciężkie zadanie, ale warto się tego podjąć. Jak już znajdziemy odpowiednie nastawy, różnica w prowadzeniu będzie wyraźna” zapewnia kierowca

Na granicy możliwości

Auto Pawła napędza pochodząca z Toyoty 6-cylindrowa jednostka, która seryjnie dysponuje mocą 260 KM. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki i instalacji podtlenku azotu, pod maską MayBuga silnik ten rozwija nawet… 900 KM. Taki wysiłek ma jednak swoją cenę – silnik wymaga dużo uwagi i częstych kontroli. Nie rzadziej niż co dwie imprezy konieczna jest wymiana oleju, co sezon gruntowny przegląd jednostki. „Po pół roku intensywnego użytkowania, pod pokrywą zaworów wszystko wygląda ok. Gdybym zamiast Castrol EDGE stosował mniej wytrzymały, gorszy olej, silnik mógłby nie przetrwać nawet jednych zawodów”, dodaje Trela.

Co ciekawe ten silnik ma większy potencjał. Jego moc można podnieść do przeszło 1000 KM, jednak Paweł nie zamierza iść tak daleko: „Dalsze wysilanie silnika wpłynie na jego awaryjność, a co ważniejsze, nie mamy opon, które mogłyby przenieść taką moc”.

013___012___trela-4

Trzymamy za Pawła kciuki i spotkamy się z nim ponownie podczas zawodów w trakcie sezonu. Przekonamy się wówczas, jak sprawdzają się w praktyce wprowadzone modyfikacje i podejrzymy pracę mechaników w ferworze walki.

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x