Dobra strona warsztatu

Zagnij eksperta! Wy pytacie, specjaliści Castrol odpowiadają

10 / 02 / 2015

Masz jakiś nietypowy problem techniczny? Potrzebujesz konsultacji? Napisz do ekspertów Castrol, którzy zmierzą się z nawet najbardziej skomplikowanymi zagadnieniami. Najciekawsze listy nagrodzimy kombinezonami Castrol.

Zapraszamy Was do udziału w nowym cyklu – „Zagnij eksperta”. Specjaliści z działu technicznego Castrol czekają na Wasze pytania, problemy, opisy nietypowych przypadków, z którymi zetknęliście się podczas pracy w warsztacie. Postaramy się odpowiedzieć na każde wyzwanie techniczne, a te najciekawsze nie tylko opublikujemy na stronie warsztat.castrol.pl, ale także nagrodzimy kombinezonami roboczymi Castrol.

Na Wasze listy czekamy pod adresem zagnijeksperta@warsztat.castrol.pl. Możecie przesyłać też zdjęcia i filmy. Tymczasem na początek wybraliśmy dwa spośród pytań, które stale napływają do działu technicznego…

Jeśli producent samochodu wymaga oleju 5W-30, to czy mogę zastosować 5W-40, aby było lepiej?

Możliwości i konsekwencje mogą być różne. Jeśli producent auta dopuszcza do stosowania jedynie olej w lepkości 5W-30 zastosowanie 5W-40 będzie błędem. Wyższa lepkość nie musi być lepsza, gdyż lepkość oleju to nic innego, jak opór przed płynięciem. Jeśli zastosujemy olej z wyższą lepkością to opory zasysania oleju z miski olejowej oraz opory tłoczenia jego w układzie smarowania też wzrosną. W efekcie doprowadzi to do zmniejszenia ilości przepompowywanego oleju w jednostce czasu i niestety może to pogorszyć ochronę przed zużyciem. Jeśli jednak producent auta dopuszcza stosowanie olejów różnej lepkości – m.in. 5W-30 i 5W-40, to zamiana taka będzie miała dwie konsekwencje. Wyższa lepkość to lepsze doszczelnienie silnika i możliwe mniejsze dolewki oleju. Z drugiej strony wyższa lepkość oleju, to większe opory pracy silnika i niestety większa ilość spalanego paliwa.
Paweł Mastalerek
Dział Techniczny Castrol

003___zagnijeksperta2

Czy silnik zasilany LPG wymaga specjalnego oleju?

Faktem jest, że warunki pracy silnika przy zasilaniu benzyną i LPG różnią się, ale ze strony olejowej zmienia się relatywnie niewiele. Powszechnie wiadomo, iż LPG paruje szybciej niż benzyna, przez co często mówi się, że gaz LPG jest „suchszy”. Paliwa te mają też różne temperatury spalania i różne wartości opałowe. Największa różnica w kontekście smarowania wynika z innego parametru – zawartości siarki. Opierając się na wymaganiach norm polskich oraz europejskich gaz LPG może posiadać do 5 razy więcej siarki niż benzyny PB 95 i PB 98. Siarka ta przenika do kąpieli olejowej, łączy się z wodą i tworzy kwasy siarkowe i siarkawe. Kwasy te są neutralizowane przez zasadowość oleju. Podczas eksploatacji silnika na LPG zasadowość ta wyczerpywana jest szybciej i dlatego w takich jednostkach zaleca się wymianę oleju częściej, czyli co około 10 000-12 000 km.
Michał Izdebski
Dział Techniczny Castrol

001___zagnijeksperta

Spotkałeś się z ciekawym zagadnieniem technicznym? Nie wahaj się! Zagnij eksperta!

zagnijeksperta@warsztat.castrol.pl

Share on FacebookTweet about this on Twitter
* Wymagane pola

Administratorem Pana/i danych osobowych jest BP Europa SE Oddział w Polsce z siedzibą w Krakowie, ul. Jasnogórska 1, 31-358 Kraków. Dane mogą być udostępniane innym podmiotom współpracującym. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wglądu do danych osobowych oraz ich poprawiania.

Bądź na bieżącoZapisz się do newslettera

Strona Warsztat Castrol wykorzystuje pliki cookies w celu poprawy efektywności jej działania. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w dowolnym momencie, w przeciwnym razie uznajemy, że wyrażają Państwo zgodę by kontynuować przeglądanie treści. Więcej informacji na temat działania plików cookies znajdziecie Państwo w Polityce prywatności pod linkiem na dole strony. x